Three-strikes law

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Fri Nov 15 20:56:52 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark,

Wat jij waarschijnlijk niet gezien hebt, waren wat Groninger junks, die hun
verhaal ook vertelden voor de camera en open en bloot, weliswaar verstopt
achter maskers, toegaven weer te gaan stelen om aan hun karakterzwakheid, de
drugs toe te komen, zodra ze weer op vrije voeten zouden komen. En als je
dan weet dat door overbelasting van de rechterlijke macht de meeste
makkelijk te bewijzen misdrijven door de politierechter - een unus iudex-
worden behandeld, die -omdat hij het in zijn eentje doet- niet meer dan
maximaal 6 maanden kan opleggen, en je begrijpt dat hier iets aan het
strafrechtsysteem aangepast moet worden. Want in principe leidt recedive tot
een zwaardere straf.

En als bij je, zoals mij gebeurd is, een paar maal door junks is ingebroken,
en je ziet diezelfde junks 's avonds laat (bij terugkeer na een lange
werkdag) rond de Stationsdwarsstraat in Utrecht lamlendig hangen of
agressief doen van drugs, die met van bij mij gestolen geld gekocht zijn,
dan weet je 1 ding zeker: van mij mogen ze levenslang krijgen, als ze niet
het karakter hebben af te kicken, of als wij niet in staat zijn een betere
oplossing voor deze randgroep te bedenken (maar daar is hier lately al het
nodige over gezegd).

High,

Tjerk