Twee minuten maar... Help!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Nov 15 09:30:59 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 09:03 15/11/2002 +0100, Kroes R.E.A. wrote:

>Als we trouwens uitgaan van ieders verantwoordelijkheid om een keuze te
>maken, dan is zo'n SAC misschien helemaal niet nodig.

Die verantwoordelijkheid ligt problematisch. We constateren dat slechts dertig tot veertig procent van de leden zijn stembiljet überhaupt terugstuurt. Dat geeft al aan hoe serieus die andere zeventig tot zestig procent van de leden hun verantwoordelijkheid neemt. En dan vraag ik me af wie van de terugstuurders secuur en doordacht stemt. Na onderzoek. Mijn vrees is dat maar weinigen deze investering plegen.

Als zelfs de betrokkenheid van de gemiddelde leden (dus niet de actieve kringen) niet groot is, dan kunnen we nagaan hoe het met de D66-stemmer gesteld is. Die *ziet*  D66 dus niet meer. Die is manifest afgehaakt.

In die zin kan ik wel met Michiels verhaal leven: door de leden weer actief te betrekken bij het partijgebeuren, bereiken we indirect, als tweestapssprong, de kiezer. Alleen via levende, aansprekende afdelingen bereiken we de man of vrouw in de regio en op straat. Maar helaas spelen de massamedia hierbij een doorslaggevende rol. Eén uitzending van Barend en van Dorp maakt tienduizend geschudde handen obsoleet.

Juist voor het beriken van leden is het noodzakelijk dat die interne verkiezingen uiterst zorgvuldig en motiverend opgezet worden. En dan zijn we weer terug bij af: twee minuten zendtijd maar....HELP!