Voor de liefhebbers van legalisering

Tue Nov 12 15:45:59 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 08:52 12-11-2002, Cees de Groot wrote:

>Maar het is ruimschoots bekend dat hennepprodukten
>een soft drugs zijn (en minder schadelijk dan nicotine, als ik het wel
>heb), terwijl alcohol in de major league speelt met cocaine en heroine
>(en andere opiumderivaten).

Heroine schijnt op zichzelf niet bijzonder schadelijk te zijn.
Andere opiaten ook niet. Je lichaam maakt zelf ook opiaten aan.
De schade bij heroinegebruik is een gevolg van het feit dat het
middel illegaal is.

Als de handel in heroine wordt bestreden gaat de prijs omhoog.
Het loont dan om heroine te versnijden met allerlei rommel.
Die bijgemengde rommel zorgt vervolgens voor gezondheidsschade.
(Dit doet zich trouwens in mindere mate ook in de hasj-handel
voor, waar ook allerlei vulstoffen worden gebruikt.)

Als de prijs hoog is, kunnen veel mensen heroine alleen
bekostigen door een leven van diefstallen en inbraken, met
alle stress die daarbij hoort. Er blijft dan geen geld en geen
tijd over voor ontspannen leven en goed eten.
De gezondheidsschade is terug te leiden op verwaarlozing die
het gevolg is van een leven vol stress. Niet op de stof zelf.

Dit wordt wellicht duidelijk indien we naar methadon kijken.
Methadon is eveneens fors verslavend. Methadon wordt echter
doorgaans verstrekt in het kader van hulpverlening. Gebruikers
in een methadonprogramma zijn er beter aan toe dan gebruikers
die via de vrije markt aan methadon komen.

Overigens zit hier wel een addertje onder het gras. Een deel
van de gebruikers is niet zozeer verslaafd aan de psycho-
aktieve stof zelf, maar aan het jachtige en prikkelrijke leven
dat bij het illegale karakter van de stof hoort. Die mensen
zijn dus niet goed te helpen door heroine te legaliseren; ze
hebben dan weer een andere kick nodig. Dit is ook een van de
redenen dat ook methadonprogramma's niet zaligmakend zijn.

Erik vdMb