Voor de liefhebbers van legalisering

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Tue Nov 12 14:21:51 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink <bmeerdnk at telekabel2.nl> said:
>Ja hee, een gelegenheidsargumentje overeind houden door plotseling hard
>drugs te willen legaliseren, NO WAY.

Waarom niet? Ik zou even moeten graven, maar ik weet van een paar serieuze
onderzoeken (eentje in Zurich staat me bij) dat voor mensen die het kunnen
betalen, bijv. heroine helemaal niet zo slecht is - het typische beeld van de
junkie (vermagerd, tandeloze bek, ...) komt vooral door 'bijwerkingen'
voortkomend uit a) de persoonlijkheid, en b) de illigaliteit (hierdoor is de
heroine zo duur, dat junk alleen maar aan het werk is om aan zijn spul te
komen en geen tijd heeft voor een gezonde levenswijze).

>Je haalt middel en doel door elkaar: accijns is middel om consumptie te
>remmen, als het om het geld gaat is het veel eenvoudiger om de belasting te
>verhogen.

Ik weet prima waar accijns voor is. Daarom wordt de tabaksindustrie ook maar
stapje voor stapje de duimschroeven aangedraait, om ervoor te zorgen dat het
middel niet opdroogt (of zoiets ;-)). In het kader van thuisteelt zal
(belaste) legale cannabis waarschijnlijk zo goedkoop zijn dat niemand er veel
brood in ziet om het zelf te groeien, hetzelfde als nu met acohol het geval is
(een paar hobbyisten die wijn/bier en misschien ook wel destillaat thuis
maken, maar geen 'zwarte' industrie zoals in landen waar de accijns naar boven
is doorgeschoten).

>De dooddoener dat alles giftig is mits in voldoende mate ingenomen heb ik
>wel genoeg gezien. Softenon, asbest, lood, DDT, PCBs, je moet giftigheid
>niet bagatelliseren. Roken en overmatig alcoholgebruik zijn de onaangename
>maatschappelijke problemen, en ik heb er groot bezwaar tegen dat zij als
>'ideaal rolmodel' in deze discussie fungeren.

Nee, maar ik denk dat het maatschappelijk aanvaard is dat deze genotsmiddelen
negatieve bijwerkingen hebben. En in alle gevallen geldt dat 'normaal' gebruik
(misschien met uitzondering van roken) niet schadelijk is - nicotine en
alcohol zijn daar niet anders dan welke soft, ultrasoft (suiker, chocolade) of
hard drug dan ook. Een daarom vind ik dat deze kunstmatige 'status aparte' op
moet houden, mensen moeten dit zelf kunnen beslissen (zolang de overheid als
marktmeester maar een ontmoedigingsbeleid voert).

>Overigens is alcohol in matige hoeveelheden niet echt verslavend, en
>overmatig gebruik correspondeert met massieve, in het oog lopende
>hoeveelheden. Dat wil ik niet met harddrugs op een hoop gooien.

Dat geldt voor harddrugs ook. Cocaine is (maar dit zou ik na moeten zoeken)
dacht ik minder verslavend dan alcohol. En een fles jenever per dag loopt niet
echt in de gaten, hoor. Niet meer of minder dan een paar gram coke per dag (in
tegenstelling tot misschien het gebruik tijdens een feestje in het weekend,
wat volgens mij nog steeds de grootste groep snuivers is).

>Het vebieden van spul waar een flink deel van de bevolking aan verslaafd
>gemaakt is, is geen optie. Voorkomen dat we meer zulke problemen krijgen
>MOET toch een hoge prioriteit hebben?

Ja. Maar niet via verbieden. De Unaaited Steets zijn voldoende voorbeeld van
wat een hard verbods- en repressiebeleid vermag. De sukkels hebben hopeloos
gefaald tijdens de drooglegging, maar daar niets van geleerd. Ik durf te
wedden dat er daar een hoop meer mensen cannabisverslaafd zijn dan hier, waar
een joint roken eigenlijk al bijna saai en burgerlijk is...

Wat verboden is wordt automatisch aantrekkelijk. Mensen die in de val van
drugs trappen, zullen dat doen met of zonder onze toestemming, want ze hebben
waarschijnlijk een combinatie van psyche en omgeving die daartoe leidt. Om ze
dan ook nog eens de illigaliteit in te trappen (want ondanks onze o zo
grootmoedige omgang met junks is het gewoon een feit dat ze illegale zaken
moeten doen - net zoals bij cannabis kan je gewoonweg niet de voordeur
legaliseren en de achterdeur vervolgen, dat is onbehoorlijk), vind ik
schandalig. Mensen die het blijbaar nodig hebben om regelmatig helemaal van de
wereld te gaan, moeten dat kunnen doen; ik denk dat ze dan beter een spuit
heroine kunnen zetten dan elke dag vijf liter jenever door hun bloed heen
spoelen. En als je er een markt voor maakt, misschien komen er vanzelf wel
'designer drugs' op de markt van serieuze pharmaceutische bedrijven met een
minimum aan bijwerkingen. Mooi toch? (ik heb ooit bij Sandoz in Basel gewerkt,
daar stonden naar ik hoorde in de jaren '70 kilopotten LSD in de labs om
onderzoek naar deze gedachte te doen - die werd het niet omdat de dosering
ontzettend nauwkeurig luistert, maar wie weet). Het willen ontsnappen aan het
leven van alledag is een normaal aspect van de menselijke cultuur, en ik denk
dat elke cultuur op de wereld hiervoor zijn eigen pharmacopea voor ontwikkeld
heeft; laten we hier ook eens onze technische kennis op zetten, in plaats van
alsmaar elkaar te onderdrukken omdat - en da's volgens mij de onderstroom in
deze discussie - uitzinnig genot onfatsoenlijk is.

Mensen die stevig in de schoenen staan en een normale omgeving hebben, zullen
echt niet zwaar aan de drugs raken. Anders was het alcoholprobleem wel veel
groter (want het spul is *fors* verslavend). Dus ik zie een eventuele
legalisatie van hard drugs met vertrouwen tegemoet (niet dat het ooit gaat
gebeuren, ik ben realist genoeg).

>Calvinisme vind ik een respectabele levenshouding, en bekrompen, Cees, zijn
>we nog wel serieus aan het discussieren als je je toevlucht neemt tot dat
>soort zwakzinnige (ik pak je even terug ;-) ) kwalificaties?

Ja. Want ik hoor namelijk nauwelijks zakelijke argumenten om drugs te
verbieden. Het enige wat er dan in me opkomt, is a) bang voor vreemde dingen,
b) bang voor het buitenland, en redeneren vanuit angst vind ik bekrompen.

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>
GnuPG 1024D/E0989E8B 0016 F679 F38D 5946 4ECD  1986 F303 937F E098 9E8B