Fw: Kandidaat-lijsttrekkers en topics.

gvkooten gvkooten at PLANET.NL
Sun Nov 10 00:14:40 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

Discussier mee voor het behoud van D66.
Lees hiervoor onderstaande mailwisseling!

Groet,

Unico
********************************************************************************************************************************

Hoi Nienke,

We kunnen er wel een nieuwe sport van maken!

Laat ik een poging doen! In een jaar tijd heb ik veel mensen binnen D66 gesproken. Vraag mij niet namen te noemen. Je bent zelf goedgenoeg geinvolveerd om een helder beeld en standpunt bij onderstaande te kunnen vormen. Ik probeer de zaak te analyseren. Wellicht zit ik er op aspecten wel naast. Graag dan correctie.

Naar mijn idee varen we van de politieke kaart af, wanneer we onze behouden en angstige koers blijven varen (zowel naar de partijorganisatie gericht, als binnen de politieke arena).

Wat ons nekt is het prisonersdilemma: we zijn gevangen van onze eigen cultuur geworden.

Foute beslissingen opgesomd:
nov 2001:

Verkiezingen van lijsttrekker zijn voorgekookt. Thom moet koste wat het kost winnen. Andere pot. kandidaten trekken zich terug (mede uit ANGST dat Thom zich dan terugtrekt). Dit zou voor mij een signaal zijn over te verwachten toekomstig gedrag van de partijleider.   (een partijleider hoort van zichzelf overtuigt te zijn en de
partijorganisatie niet als een dwangbuis in de greep te  hebben doordat de partijtop deze onzekerheid in de gaten krijgt en zich daarnaar gaat richten. Was Thom maar niet zo sympathiek en op inhoud capabel denk ik dan )

nov-6 mei

De publieke performance van Thom steekt nog bleekjes af tegen die van o.a Fortuyn. Pas twee weken
voor de dood van Fortuyn verbetert dit aanzienlijk. Waarom heeft de campagneleiding zich gericht op enkel
media-aandacht voor de lijsttrekker? We zijn uberhaupt niet meer goed in campagnevoeren.
Functioneringsgesprek met Thom gevoerd?  Het is al snel duidelijk dat D66 geen interessante coalitiepartner meer is. Dit betekent een verandering van strategie!! Roger en Thom in de kamer is geen pan. De strategie van alle ballen op Thom was geënt op regeringsdeelname. Anders begrijp ik het niet. Thom en Roger in een nieuwe bestuurlijke functie. Toch? Of hadden we nog geen afscheid genomen van Paars 2 en dachten we dat het wel goed zou komen met D66.

Waarom ziet men niet dat de huidige partijtopcultuur de ondergang (tijdelijk) van D66 op dit moment gaat beteken? De huidige partijleider is een aardige man met veel dossierkennis, maar o zo onzeker en bang voor z'n
positie. Bovendien kan hij niet tegen kritiek zo lijkt het. Je ziet en ervaart dat de partijtop zich richt (is ook logisch) naar de partijleider. Behoudzucht, beschermende armen, angstig voor initiatieven van onderop, moeilijke beslissingen uit de weg gaan. Dit lijkt sterk op het 'De Hoop Scheffer"-verhaal! Een partijleider die door zijn angsten en onzekerheid zo'n beklemmende stempel drukt op de partij is een blijvend (?) voor de hele partijorganisatie.

Ook ik mag Thom zo op het eerste gezicht graag. Maar het beeld van de effecten van zijn gedrag op de publieke opinie en de partijorganisatie wordt wel steeds scherper. En ik vraag mij nu echt af of ik nog wel op hem ga stemmen! Bovendien begrijp ik de vriendjespolitiek niet. Alexander Pechtold is een goede maat van Thom. Heeft zich uberhaupt niet geroerd in de vernieuwingsbeweging. Hoe kan het dat deze man door het LB voorgedragen wordt als voorzitter? We zijn te veel een partij van vriendjes en vriendinnetjes geworden. Een partij met aan de top weinig oog en gevoel voor de pregnante situatie van D66 en de daadkracht daar iets aan te willen doen.

Oktober 2002

Val kabinet Balkenende: de leden geven blijk van onvrede, men herkent zich niet meer terug in het publieke beeld wat D66-top afgeeft. Hierop dient het LB in te spelen door meerdere aansprekende kandidaten naar voren te
schuiven. Dit wordt afgewimpeld met het argument dat de leden zelf die verantwoordelijkheid hebben. Waarom wordt er dan wel gelobbyd voor het behoud van Thom? Thom belt met Lousewies of ze zich kandidaat wil stellen
voor de tweede kamer. Is dat onze democratie? Zij komt daarmee in een onmogelijke positie terecht. Loyaliteitsvraagstuk! Het LB had Lousewies moeten bellen met de vraag of zij zich ook wilde kandideren voor het
lijsttrekkerschap. Dit geldt ook voor Boris Dittrich. De kans bestaat nu dat we met een fractie van 3-4 mensen overblijven. Het LB moet onafhankelijk zijn, goed luisteren naar de leden en haar verantwoordelijkheid nemen door
mede een zwaar beroep te doen op onze toppers.

Het is toch een beetje een motie van wantrouwen en arrogantie  ten opzichte van onze eigen interne democratie wanneer Thom de Graaf verstek laat gaan bij de beide bijeenkomsten (ongehoord 10 nov, JD 14 nov). Ik weet dat hij zich overigens om goede redenen heeft afgemeld voor 15 nov. De oorspronkelijk datum van de JD. Maar die is inmiddels verschoven.  Dit is juist een kans voor D66 om weer in het nieuws te komen. We moeten onze interne democratie serieus nemen en juist positieve spanning opbouwen rond de lijsttrekkerschapsverkiezing. Waarom gebeurt dit nu niet? Angst! Je ziet toch aan het PvdA-scenario, wat eigenlijk ons scenario is dat het erom gaat dat iedereen kan participeren, kan meeleven, kandidaten zendtijd krijgen (is meteen profilering van de partij),et cetera, et cetera.

Ik blijf nog even trekken aan een dood paard. Daar houd ik binnenkort wel mee op.

Groet,

Unico