Politiechef ook al moreel aangetast

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed Nov 6 16:35:26 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Misschien een beetje overdreven geformuleerd door mij, maar ik
interpreteer onderstaande uitspraken als een aanwijzing dat
disfuctioneren inderdaad lelijke morele schade bij de betrokken
functionarissen veroorzaakt.

Geef het slachtoffer maar de schuld, en bagatelliseer de gevolgen van je
eigen falen.

Een kwestie van zelfbescherming, dit soort uitspraken, ik begrijp het
wel, maar het maakt de betrokken mensen wel ongeschikt voor hun beroep.

En inderdaad, goed opgemerkt, deze man maakt me goed kwaad ;-)

Bart Meerdink

http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1036563469408.html:

Politiechef: burgers moeten zich verweren

Door een onzer redacteuren

DEN HAAG, 6 NOV. Burgers hebben pas recht op politiebijstand als ze
aantoonbaar moeite hebben gedaan de misdaad waarvan ze het slachtoffer
zijn geworden te voorkomen. Dat zegt politiecommissaris J. van Riessen,
plaatsvervangend korpschef van de regio Amsterdam-Amstelland, vandaag in
deze krant.

,,Heeft een burger recht op opsporing na een inbraak als zijn huis
onvoldoende beveiligd was'', vraagt Van Riessen zich af, om die vraag
ontkennend te beantwoorden. ,,Je kunt als overheid mensen dwingen hun
huizen te beveiligen. Via bouwvergunningen, bijvoorbeeld, zodat alle
huizen tot op een bepaald niveau beveiligd zijn.'' En: vinden we nou dat
de fiets op behoorlijke wijze moet worden afgesloten? En als dat niet
gebeurd is, kun je dan wel zomaar een beroep op de politie doen?''

Als gemeenten, woningcorporaties of de burger er alles aan hebben gedaan
om criminaliteit te voorkomen, vindt Van Riessen dat de politie wél moet
opsporen.

Volgens Van Riessen is de invloed van het strafrecht, de inzet van
politie en justitie, op de veiligheid in Nederland ,,marginaal, echt
marginaal''. Meer agenten, meer cellen of meer geld voor rechters leiden
niet tot substantiële vermindering van de criminaliteit in Nederland.
,,We steken altijd in op harder straffen, de boeven pakken. Maar van de
3 à 4 miljoen misdrijven komt nauwelijks 20 procent terecht bij politie
of justitie.''