referendum over uitbreiding

Herman Beun Herman.Beun at YUCOM.BE
Tue Nov 5 19:21:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joost Wery schreef:

> D66 heeft een historische overwinning behaald!
> Na 35 jaar is het dan zover. Voor het eerst
> in de vaderlandse geschiedenis zal er een landelijk
> referendum worden gehouden, champagne!

Neehee, lees nou goed! ;) De Tweede Kamer heeft alleen uitgesproken dat
het wenselijk zou zijn als er een referendum komt. Maar om het ook
daadwerkelijk zo ver te laten komen, moet ófwel de regering zelf een
plebisciet uitschrijven (wat buitengewoon onwaarschijnlijk is), ófwel
maatschappelijke groeperingen (waaronder politieke partijen) erin slagen
600.000 handtekeningen te verzamelen om zo'n referendum te houden
volgens de regels van de Tijdelijke Referendumwet.

Het is significant dat zowel LPF als PvdA voor deze motie hebben
gestemd, omdat ze daarmee de morele plicht op zich hebben genomen om mee
te werken aan het verzamelen van die handtekeningen. Eveneens
significant is dat de Tweede Kamer zich in meerderheid uitspreekt voor
zo'n referendum. Maar dat is een politiek feit, geen formele
noodzakelijkheid.

Overigens maakt de PvdA wel het moeilijk uit te leggen voorbehoud om "in
een later stadium" alsnog tegen zo'n referendum te stemmen, d.w.z. als
de uitbreiding hierdoor vertraging op zou lopen is de PvdA er alsnog
tegen. Je vraagt je alleen wel af wannéér de PvdA dan opnieuw tegen zo'n
referendum wil stemmen. Zo'n stemming komt er volgens mij namelijk niet
meer in de Tweede Kamer.

Herman Beun               http://users.skynet.be/herman.beun/
Herman.Beun at yucom.be                      Brussel, Vlaanderen
European Parliament, ELDR (NL-D66), http://www.vanderlaan.net
*representative democracy is a contradiction in 4 year terms*