NS (2)

Michiel van Oosterzee michiel.vanoosterzee at OU.NL
Tue Nov 5 15:38:22 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, 5 Nov 2002 15:19:17 +0100, Bart Meerdink <bmeerdnk at TELEKABEL2.NL>
wrote:

>De tegenstelling tussen de politieke praatjes over openbaar vervoer (van
>o.a. D66) en de werkelijkheid is zo schrijnend, dat we wel verplicht
>zijn om naar betere oplossingen te zoeken om efficientie met algemeen
>belang te verenigen. Waar zijn al die bestuurskundigen nou mee bezig?

1. Wat zijn precies 'politieke praatjes'?
2. Dat de NS niet optimaal presteert valt niet te ontkennen, maar 'zo
schrijnend' vind ik toch wel een relatief begrip. Het kan immers oneindig
veel slechter...

>De overheid heeft in principe precies dezelfde instrumenten ter
>beschikking als het bedrijfsleven.

Dat zou je denken ja. Maar ik herinner me nog dat in het oosten dat een
tijd lang geprobeerd is: zonder marktmechanisme maar puur vanuit de
overheid de welvaartsbehoeften van de bevolking bevredigen. Hoewel niet
alles slecht was onder het communisme is toch mede op dat terrein het
kapitalistische systeem als duidelijk meest succesvol uit de bus gekomen.

Groeten,

Michiel van Oosterzee