[Re: De D66 Euro-Referendum-motie is aangehouden; laat het maatschappe lijk de bat beginnen!]

Michiel van Oosterzee michiel.vanoosterzee at OU.NL
Tue Nov 5 09:46:10 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, 5 Nov 2002 09:29:36 +0100, Bert Bakker <bbakker at USA.NET> wrote:

>Helemaal honderd procent mee eens. Maar dat kan op zich geen reden zijn om
een volksstemming dan maar te ontwijken. Mensen overtuigen van het belang
en de waarde ervan, meenemen in het idealisme, dát is de opdracht van
politici hier, niet de angst voor eigenbelang. Hoewel: laten zien dat Europa
eigenbelang ís. En ook een beroep doen op het laatste greintje solidariteit
met andere landen dat nog in dit land te vinden is ;-)
Groeten,
Bert Bakker.>

Ik ben, om dezelfde redenen, geheel voor een uitbreiding, dus daarover
verschillen we niet van mening. Ik heb alleen twijfels bij de inzet van het
instrument referendum (en zeker op dit late moment).

Wat is namelijk het eigenlijke doel van zo'n volksraadpleging?
Is dat 1) het volk overtuigen van het belang en de waarde van de Europese
uitbreiding? Of is dat 2) de keuze om de EU al dan niet uit te breiden
voorleggen aan het volk?

In het eerste geval lijkt mij een referendum een oneigenlijk instrument. Je
wil dan namelijk niet dat het volk geraadpleegt wordt, dat het volk zich
uitspreekt en dat jij als politicus daar naar luistert. Je wil dat het volk
naar jou luistert! Je wil het overtuigen! Dan is een of andere
(interactieve, intensieve, langdurige, oprechte, open, enz.) campagne een
beter instrument.

In het tweede geval wil je het volk nergens van overtuigen, dat stadium ben
je al gepasseerd. Je laat de definitieve beslissing over het onderwerp over
aan het volk. En dan moet je de uitkomst, welke dat ook zal zijn, volmondig
ondersteunen. In die zin kan je per definitie niet bezorgd zijn over de
uitkomst van een referendum, want het gaat er niet meer om of het volk
de 'goede' of de 'foute' keuze maakt, maar dàt het beslist.

Groeten,

Michiel van Oosterzee