Beroepsbemoeials, een idee?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Nov 2 18:51:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bedankt Erik, voor je uitgebreide reaktie en je suggesties. Ik ben nog
op zoek naar een respectabel woord voor beroepsbemoeial, de term
vertrouwenspersoon is niet erg geschikt. Een respect afdwingend profiel,
zowel naar client als naar overheid toe is essentieel.

Wat betreft de tegenprestatie, dat heeft niets met herendiensten en
alles met (re)integratie en activering te maken. Artikel 23 van de
universele verklaring vd rechten vd mens zegt: "Een ieder heeft recht op
arbeid, op vrije keuze van beroep". Laten we daar dan aan werken.

De essentie van het voorstel ligt hem er in dat het initiatief niet van
de (mogelijk) inactieve burger hoeft te komen. In Nederland staan aan
eenieder talloze mogelijkheden en voorzieningen open, deels onderworpen
aan ingewikkelde en onoverzichtelijke (en daardoor ondoelmatige)
regelgeving.

Iemand die thuis is in alle mogelijkheden (o.a. van de lovenswaardige
soort zoals ze ook in het D66 programma voorgesteld worden) kan in 1 uur
de relevante vragen aan de orde stellen, de suggesties doen en de hints
geven, de activiteiten op het programma zetten, die het verschil kunnen
maken (en waar iemand alleen nooit toe zou komen). Uiteraard in de rol
van vertrouwenspersoon en belangenbehartiger, we willen cooperatie, geen
confrontatie.

Maar vooral belangrijk is, dat dit slechts de helft van het werk van
onze bemoeial uitmaakt. De andere helft van het werk richt zich op het
opruimen van door het maatwerk overbodig geworden burocratische
obstakels, het bemiddelen in conflicten, het geven van tijdige
terugkoppeling over knelpunten in het beleid, naast natuurlijk het (in
samenwerking met collega's) verhogen van kennis en deskundigheid, het in
kaart brengen (en mogelijk zelfs mede scheppen) van kansen en mogelijkheden.

En Erik, wat de fondsen betreft, het is juist in de context van maatwerk
dat de inzet van extra fondsen verantwoord is, zonder maatwerk levert
het allemaal veel te weinig rendement.

Tot zover,

Bart Meerdink