Blauwdruk D66 in punten

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed May 29 20:33:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

PS. zie voor de (voorlopige) beeldvorming de pro-actieve burger als een
ware het een commissielid maar niet verbonden aan een politieke partij.

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> 1. De politiek is het middel waarmee de samenleving het eigen
> functioneren probeert te sturen ('wat willen we met z'n allen?').
>
> 2. Een politieke partij stelt gewone mensen in staat ten volle deel te
> nemen aan de politiek, op het moment dat zij daar behoefte aan hebben

Een politieke partij stelt gewone mensen in staat ten volle deel te
nemen aan de politiek en te participeren in het bestuur, op het moment
dat zij daar behoefte aan hebben.
De politieke partij zal de gewone mensen ondersteunen en adviseren in
het participeren in besturen.
(In het belang van burger en de democratie)

> ('ik heb een idee hoe iets beter kan').

Vertel..... vertel.....

> 3. Op talrijke manieren dient daartoe de inbreng van het individu
> ondersteund te worden door mensen binnen die partij, met inzet van de
> verworvenheden van die partij ('wat vinden jullie er van? kunnen jullie
> er iets mee?').
>
> 4. Die ondersteuning neemt de vorm aan van discussie, kennis,
> ervaring(en), inzicht, contacten, kritiek, inspiratie, motivatie,
> opleiding, daadkracht, mensen/geld/materialen/invloed.

aanvullend: en zorgt voor een vrij toegankelijk overzichtelijke
positionering van de partij in de verschillende lagen van bestuur ten
aanzien van de verschillende (beleids)thema's

> 5. Iedereen, van hoog tot laag, zowel binnen als buiten de politieke
> partij heeft die ondersteuning nodig, en biedt deze tegelijk aan aan
> anderen.
>
> 6. Afhankelijk van capaciteiten, prestige, inzet, ervaring, etc. zullen
> sommigen meer richting geven aan wat er gebeurt dan anderen (met of
> zonder formele basis).
>
> 7. Om effectief de gewenste ondersteuning te kunnen bieden is er
> infrastructuur nodig op het gebied van communicatie, ontsluiting van
> kennis en feiten (internet), training (denken, debat, media, ...).

Belangrijke vraag is of het uitgangspunt daarbij het beleid (van
initiatie tot implementaire) en ondersteuning op de alle niveaus (lokaal
t/m Europees) dient of het belang van de partij?

> 8. Tenslotte is er nog het detail van politieke cultuur en politieke
> richting :-) .  Ik zie D66 als partij bij uitstek die ideeen alle ruimte
> en overweging geeft, en ze overal actief vandaan haalt. En die er naar
> streeft om zaken zodanig te regelen dat mensen individueel en samen
> optimaal eigen initiatief kunnen ontplooien, en daartoe ook op een goede
> manier gestimuleerd worden.

Kan ik me helemaal in vinden. Biedt - in combinatie met 7 - een
uitstekende mogelijkheid voor een pro-actieve burger zich te orienteren
op de verschillende standpunten van de verschillende politieke partijen.
De pro-actieve burger zal in deze contacten een waardevolle informatie
bron zijn voor elke politieke partij die daarin voorziet.

> [...]
> effectief bezig kan zijn (voorbeelden).
>
> 10. en welke capaciteiten/kennis daarvoor nuttig zijn en hoe ze evt. te
> verwerven (zie punt 7).
>
> 11. zorg voor communicatie-platforms waarmee mensen elkaar kunnen leren
> kennen en ondersteunen, en geef uitleg over optimaal gebruik ervan (en
> zie daar op toe!).
>
> 12. verzamel dossiers-in-ontwikkeling over bepaalde onderwerpen, waarin
> alle stadia in de voortgang weerspiegeld worden (visies/partijprogramma,
> afgewezen alternatieven, feiten/data, controle/evaluatie,...).

Zie ook aanvulling 4:

> 13. houd op toegankelijke/overzichtelijke/beknopte wijze (op het web)
> zoveel mogelijk materiaal bij dat voor partijleden van nut kan zijn.

partijleden/iedereen

> 14. Ik heb het idee dat het veranderen van politieke- of
> partij-structuren en -procedures niet veel uithaalt als reden, doel,
> noodzaak, effect niet volstrekt helder zijn.

Mee eens. De politiek (een politieke partij) zal zich moeten beraden op
wat zij als belangrijkste taken/taak ziet en hoe zij die verwezenlijkt
"ziet".

Bv. is het daarnaast belangrijker het ideeen- gedachtengoed uit te
dragen en de ondersteuners daarvan als belangrijkste spreiding te zien
of gok je op de kiezer die zich vervolgens met "beleid" geconfronteerd
ziet met dat wat het zijne/hare niet hoeft te zijn?

> De juiste cultuur is veel
> belangrijker dan de juiste structuur.

Maar ook, met een juiste cultuur in een niet juiste structuur komt men
niet verder, Bart.

Henk Elegeert