Kandidaatstelling

Wed May 29 10:34:15 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark schreef:

> Inderdaad, op een congres met slechts het bovenstaande op de agenda. De
> samenstelling van de lijst lijkt me belangrijk genoeg om een dag voor te
> reserveren.

Ik stel dan ook voor om dit speciale congres in Groningen te houden....
Misschien komt die zweeftrein er dan ook eens eerder :-))

Ik ben er geen voorstander van. Tuurlijk is het belangrijk om een goede
keuze te maken. Maar je maakt het toch weer makkelijker voor een bepaalde
groep om hun stem uit te brengen. Laten we zeggen.... Randstedelingen
hoeven het net wat minder belangrijk te vinden om hun stem uit te
brengen..... Dit geldt ook voor het congres natuurlijk, maar daar heb ik al
eerder over geschreven.....

> Democratie gaat mijns inziens niet om kwantiteit (opkomstpercentages),
maar
> om kwaliteit (open en gedegen besluitvormingsproces).
>Helaas bestaat er tussen beiden een tegenstelling omdat het gros van de
leden niet de tijd wil
> nemen om zich in de kandidaten te verdiepen. Resultaat: de reeds bekende
> kandidaten trekken de meeste stemmen. En dus leidt dat onvermijdelijk tot
> conservatisme.

Kwaliteit, precies.... Ga dus niet de stem van een bepaalde groep mensen
"sterker" (via het makkelijker stemmen) maken dan die van anderen want dat
komt de kwaliteit niet ten goede....

> Als we politieke moties, lijsttrekkers, partijbestuurders en
> verkiezingsprogramma's aan het congres voorleggen, waarom dan niet de
> kandidatenlijst voor de tweede kamer?

Je zou ook kunnen vragen "Moeten we dat niet eens anders regelen?" en er
een echt democratische partij van maken? Want feitelijk is het nog
makkelijker bij de PvdA om je stem als lid uit te brengen dan bij D66. Ook
al roepen we altijd van niet..... Dit is geen pleidooi om het PvdA-systeem
over te nemen btw...
Voor de visionairs onder ons.....

Groet joris