[Re: Ziekenhuizen (n.a.v. Vreekamp)]]

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon May 27 08:51:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Bert en de anderen,

Ik vind dat hameren op vraagsturing in de zorg grappig maar extreem. Het
recente rapport van Borst, onthuld door de VPRO-radio, loochent het ook. De
oplossing die nu is gekozen, regie bij de machtigste marktpartij ofwel de
zorgverzekeraars, werkt de bureaucratie en traagheid niet weg. Zoals bekend
zijn commerciele partijen vaak niet gewend aan lange termijn planning omdat
winst hun hoofddoel is. Dus staatsplanning zal er altijd moeten zijn, wil
je geen grote gaten in de gezondheidszorg krijgen.

Vreekamp vind dit dus een zinloze want dogmatische discussie. En zelf geef
je dat ook met zoveel woorden aan (markt waar het kan, sociaal waar het
moet). Kortom mensen, ik spin liever wat met het concrete falen der
gezondheidszorg. Dat nog geheime rapport, althans de ongekuiste
conceptversie, lijkt me een aardige basis voor het villen van Paars en het
bekritiseren van het toekomstig Grijs.

Henk Vreekamp, Utrecht.