NS (voorheen: ziekenhuizen)

Mon May 27 16:40:46 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad,

Dan zijn we het op het punt van vaste boekenprijzen tenminste eens.

>En over Schiphol. Regelgeving alleen werkt natuurlijk niet. Is ook
>toezicht bij nodig. Net als bij de privatisering van de KPN. Is namelijk
>geen monopolist. Heeft namelijk in Nederland vele concurrenten. Is ook
>een toezichthouder bij gezet, de Opta. En er is een club die toetst op
>mededingingsbeperking door ondernemingen, de NMA.

Je gaat toch een beetje voorbij aan de vraag.... Ik snap en weet dat er een
NMA is. Echter dan moet er wel mededinging zijn en ik vraag me dat af en
het stuk wat jij steeds aanhaalt van Inman geeft mij volgens mij
gelijk.....

>En die negatieve
>externaliteiten van Schiphol - welke bedoel je? Geluid en milieu
>overlast? Is toch ingeperkt met een limiet op het aantal
>vliegbewegingen, is toch ingeperkt met een nachtvliegverbod? Is toch
>ingeperkt met lawaaiafhankelijke landingsrechten.

Ja dat zou kunnen. We verschillen kennelijk van mening over de succesfactor
daarvan....
Of we stellen de lat op verschillende hoogten......
De laatste jaren lukte het al niet. En ik gok erop dat als het helemaal
zelfstandig is ze nog meer zullen proberen de randen op te zoeken. Waarom
zou de overheid dan meer grip erop hebben?
En laatst viel mij op dat Bert Bakker bij privatisering noemde naar de
beurs gaan. Ik ga er niet vanuit dat hij het zo bedoelde. Maar het bracht
mij op een definitieverschil waar misschien veel van onze misverstanden op
gebaseerd zijn. Privatisering gebruik ik in de zin van zelfstandig bedrijf.
Dat hoeft niet per se een beursgenoteerd bedrijf zijn.

>Of bedoel je
>winstmaximaliserende prijzen voor landingsrechten? Is toch ingeperkt met
>door de overheid vastgestelde landingsrechten? Waar heb je het over
>Joris?

????? Waar heb jij het over Ad? Wat bedoel je?

>Als ik directeur van Schiphol was nu de privatisering van de baan is,
>zou ik alle kostenbesparing overboord gooien en fors geld gaan uitgeven
>aan leuke dingen als geluidisolatie enzo. Komt toch allemaal rekening
>Rijk. Een prikkel voor de NV Schiphol om te ondernemen is er niet meer,
>evenmin om binnen budget te blijven.

Ok karikaturen stellen kunnen we allemaal....

Indien het in overheidshanden is kan hij dat geld niet uitgeven, de
overheid moet dat bepalen.... Maar geld voor isolatie lijkt mij helemaal
niet zo erg. Ik heb geen last vanSchiphol maar ik hoor veel anderen er wel
over.

Als ik directeur was van privaat schiphol zou ik gelijk veel geld uitgeven
aan allerlei leuke dingen en dat verhalen op de reiziger. Die kan toch
nergens anders heen en moet wel via Schiphol. Als privaat monopolist is er
geen prikkel om te investeren daar waar de overheid dat eventueel wel kan
indien die prikkel van  de bevolking komt.

Met de manier waarop jij het verdedigt haal je mij niet over om toch voor
te zijn.... Laat eerst maar eens zien dat het geen monopolist zou worden en
dan praten we verder. Inman geeft mij vooralsnog  volgens mij gelijk. Maar
daar ga je wijselijk niet op in.....

>minder. En ze vragen Joris Wittenboer om advies om de risico's van
>negatieve externaliteiten van het geprivatiseerde Schiphol in te dammen.
>Zit jij binnenkort aan tafel met Gerlach Cerfontaine. Die vent stuurt je
>meteen door naar zijn Director of Internal Auditing, Wim Eysink. Goh
>Joris, zegt Wim dan, wil je wat leren over risicomanagement? Kom je voor
>me werken, vraagt hij dan.

Dat werd hoog tijd :-) Heeft deze discussielijst toch nog nut gehad... :-)
Hopelijk kan hij mij uitleggen waarom er geen monopist zal ontstaan maar
bloeiende concurrentie terwijl de overheid aan alle kanten de regels
bepaald en de hoeveelheden in de hand heeft en op ieder moment dat aantal
kan terugschroeven... Nee bedrijven investeren graag in zo'n onzekere
"markt".....

Maar goed. Je kan heel leuk verhaaltjes vertellen....over tot de orde van
de dag. Leg Bart en mij nu eens uit wat dat Internal Auditing en
risicomanagement ermee te maken heeft. Want vooralsnog gooi je alleen maar
met termen.... En zoals Bart al schreef: We kunnen veel van je leren. Ik
voeg er aan toe dat dat ik dat niet tegen betaling wil ;-) Maar misschien
is dat de reden dat je het nog niet uitgelegd hebt :-)

Groet Joris