NS (voorheen: ziekenhuizen)

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Mon May 27 14:51:25 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris,

De vaste boekenprijs is flauwekul en wie er voor pleit zet zichzelf voor
aap. En wel hierom. Een geduldige en zuinige consument wacht rustig
totdat ie z'n slag kan slaan in de ramsj. Het vasthouden aan de vaste
boekenprijs omgeven met allerlei drogredenen maskeert de analyse van de
feiten. En het feit is dat er veel te veel boekwinkels in Nederland zijn
ten opzichte van het aantal inwoners.

Op vakantie in America bracht ik uren door in schitterend grote
boekwinkels met een veel en veel groter assortiment dan de Nederlandse
boekhandel. En de Nederlandse boekhandel zich maar op de borst slaan dat
ze zo'n groot assortiment hebben. Larie, regelrechte larie. Feit is wel
dat er in America veel minder boekwinkels. Maar de boekwinkels die er
zijn, zijn veel groter, veel beter, hebben een beter en breder
assortiment, hebben lekkere leeshoekjes waar je op je gemak kunt zitten
of liggen en een boek echt kunt inkijken en ondertussen rustig een kopje
koffie kunt drinken. Echt heel gezellige winkels. Fantastisch. In
Nederland zitten we als fervente boekenlezer opgescheept met door
hobbyisten opgezette hobbymatig opgezette prutswinkeltjes met een
k**-assortiment, waar je niet of nauwelijks kunt zitten of liggen en
waar al helemaal geen koffie is te krijgen. En wie zijn nou grotere
koffieleuten, de Hollanders of de Amerikanen? Hollandse boekhandelaren
zijn vreselijke amateurs die het liefst hun hobby gesubsidieerd zijn,
desnoods ten koste van alle belastingbetalers. Weg met die vaste
boekenprijs en wel onmiddellijk. En laat al die hobbyzaakjes zo snel
mogelijk failliet gaan, komt er vanzelf ruimte voor serieuze
professionele (ketens) van boekwinkels waar de klant koning is en
service voorop staat. Dan moet wel in veel plaatsen eerst het
gemeentebestuur en de ambtenaren aan de galg, omdat die vinden dat een
boekwinkel van een paar duizend vierkante meter niet mag. Schijnt
namelijk niet te mogen van het gajes op het stadhuis om een
goedbereikbare winkel van een paar duizend vierkante meter op te zetten.
Stelletje mislukte sovjet-apparatsjiks.

En over Schiphol. Regelgeving alleen werkt natuurlijk niet. Is ook
toezicht bij nodig. Net als bij de privatisering van de KPN. Is namelijk
geen monopolist. Heeft namelijk in Nederland vele concurrenten. Is ook
een toezichthouder bij gezet, de Opta. En er is een club die toetst op
mededingingsbeperking door ondernemingen, de NMA. En die negatieve
externaliteiten van Schiphol - welke bedoel je? Geluid en milieu
overlast? Is toch ingeperkt met een limiet op het aantal
vliegbewegingen, is toch ingeperkt met een nachtvliegverbod? Is toch
ingeperkt met lawaaiafhankelijke landingsrechten. Of bedoel je
winstmaximaliserende prijzen voor landingsrechten? Is toch ingeperkt met
door de overheid vastgestelde landingsrechten? Waar heb je het over
Joris?

Als ik directeur van Schiphol was nu de privatisering van de baan is,
zou ik alle kostenbesparing overboord gooien en fors geld gaan uitgeven
aan leuke dingen als geluidisolatie enzo. Komt toch allemaal rekening
Rijk. Een prikkel voor de NV Schiphol om te ondernemen is er niet meer,
evenmin om binnen budget te blijven. En al dat transit-verkeer zou ik
schrappen, scheelt een hoop herrie, en dat de dubbele landingsrechten
dan helaas niet meer geïnd kunnen worden, jammer voor het rijk. En de
luchthaven belasting zou ik schrappen. Allemaal bureaucratische
flauwekul. Kortom Gerlach Cerfontaine stapt binnenkort van verveling op
- hier is niets meer te ondernemen en er komt een vent die de geldkraan
volledig opendraait. Of het nieuwe kabinet leest dit stuk, brengt de NV
naar de beurs, en strijkt het geld op, weer een financieel risico
minder. En ze vragen Joris Wittenboer om advies om de risico's van
negatieve externaliteiten van het geprivatiseerde Schiphol in te dammen.
Zit jij binnenkort aan tafel met Gerlach Cerfontaine. Die vent stuurt je
meteen door naar zijn Director of Internal Auditing, Wim Eysink. Goh
Joris, zegt Wim dan, wil je wat leren over risicomanagement? Kom je voor
me werken, vraagt hij dan.

En de Nederlandse overheid belemmert de ruimte voor ondernemingen en
daarmee de vrijheid van alle burgers.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33