NS (voorheen: ziekenhuizen)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sun May 26 20:46:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wim Rampen (thuis) wrote:

> Bart,

> Niks mis volgens mij met eigenwaarde, reputatie, voldoening en status als
> drijfveren. Eigenbelang mag best een rol spelen bij het managen van een
> bedrijf, zolang je het belang van degenen met wiens geld je het doet, en van
> degenen die het werk doen maar niet uit het oog verliest.. Er zijn mijns
> inziens maar weinig ondernemers/managers die er voldoening uithalen om
> aandeelhouders/personeel en zichzelf te kijk te zetten met slechte
> resultaten, (massa) ontslagen en zelfs een faillissement.. Mijns inziens zet
> [...]

De positieve motivaties die ik noemde zijn inderdaad vaak effectief, al
hebben ze totaal niets met de aandeelhouder te maken (als de koers zakt
verandert men gewoon de optie-regeling).

Maar ook achter de laatste zin sta ik voor 100 procent.

Denk aan (in Nederland): KPN, UPC, KPNQuest, Versatel, Baan, WOL,
Newconomy, Landis, enz, enz. Het management springt er met bakken vol
geld uit, de aandeelhouder/obligatiehouder is het geld (vrijwel) kwijt.
Het gaat van: kop ik win, munt jij verliest.

Een groot deel van de dynamiek van de vrije markt zit hem in de
starters, en daar waar de initiatiefnemers zelf nog het bedrijf in
handen hebben. Daar waar de echte binding met het bedrijf weg is loopt
het vaak mis.

Bart Meerdink