Treurige brief kondigt statusquo aan

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri May 24 12:47:12 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:31 24-05-2002 +0200, Hans Giesing wrote:

>Naar mijn smaak moet iedere kandidaat die uiteindelijk bij de
>eerste twintig eindigt zijn smoel vaak hebben laten zien om de partij weer
>meer een ledenpartij te alten worden.

Beste Hans: je moet naar mijn idee niet doorslaggevenbd maken of iemand zichtbaar is, of veekl veel vriendjes kan mobiliseren voor een strategische stem.  De interne verkiezing is geen populariteits-contest! Het is een selectie voor de beste kandidaten onder de heersende omstandigheden. Het is een procedure die werving en selectie genoemd kan worden, een het resultaat moet zijn: de juiste man/vrouw op de juiste plaats.

Je zal op criteria moeten testen, en ik denk dat de sac dat ook moet doen, of moet uitbesteden aan een extern professioneel bureau):

je kan denken aan:

- fleixibiliteit
- onafhankelijkheid
- creativiteit
- samenwerkingsgerichtheid
- opleiding (kennis van zaken)
- vaardigheid (communicatievaardigheden)
- invoelingsvermogen (jargon: omgevingssensitiviteit)
etc (hogere ambtenaren in Nederland worden ook getest op dit soort criteria. Meer daarover bij de Algemene Bestuursdienst. Die heeft een lijst van criteria samengesteld. De methode van testen is meestal de assessment centre methode).

Wat ik absurd vind is dat een grote mond en veel vriendjes (om het maar even plat te zeggen) de doorslag kunnen geven. Dat is onprofessioneel.