Werkelijke vernieuwing gaat over de inhoud

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Thu May 23 12:49:05 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven wrote:

> Tussen 1848 - de revolutie van Thorbecke - en de oprichting van de
> Anti-Revolutionarie Partij was er geen sprake van partijwezen in
> Nederland. Thorbecke zelf was uiterst afkerig van partijvorming. Dit
> ligt in de principieel liberale gedacht gestoeld op het 19e eeuws
> individualisme dat ieder van de volksvertegenwoordiger het gehele volk
> vertegenwoordiger bij de beoordeling van het algemeen belang. Thorbecke
> schafte juist de belangenvertegenwoordiging in de Tweede Kamer af. Het
> precedent ligt er dus bij de basis van onze huidige grondwet.

Citaat: "In 1848 kreeg de liberale staatsman Johan Rudolf Thorbecke
koning Willem II zover dat hij tekende en daarmee akkoord ging met de
instelling van een parlementaire democratie."

Dus Thorbecke beroofde de democratie niet van politieke partijen
(belangenvertegenwoordigers, valt D66 daaronder?), want voor 1848 was er
geen (echte) democratie.

> [...]
> hoogste gezag in Nederland en staat boven de regering. Grondwettelijk
> ligt de macht bij de Tweede Kamer, niet bij de regering. De regering
> voert slechts uit wat de Staten-Generaal heeft besloten.

> Dat verwacht wel dat de volksvertegenwoordigers in de zaal van de Tweede
> Kamer zelf bereid zijn met elkaar in overleg te treden, van gedachten te
> wisselen en uiteindelijk bij meerderheid te besluiten. Een Kamerlid dat
> het debat op hoofdlijnen in de Tweede Kamer uit de weg gaat door over
> details te neuzelen is inderdaad geen knip voor de neus waard.

Zeer veel onderwerpen verdienen discussie in het politieke domein. In
deze discussie moeten allen kunnen bijdragen en alle relevante feiten en
meningen tot hun recht kunnen komen. Dit gaat de mogelijkheden van een
gezelschap van 150 mensen verre te boven, ook al zouden ze er in slagen
om constructief en productief te vergaderen, naast alle inspanningen die
ze zich moeten getroosten om zich te profileren en te verantwoorden naar
de kiezer.

Hoewel er ook andere platformen zijn waar deze discussie zou kunnen
plaatshebben, zijn politieke partijen een zeer voor de hand liggende en
geschike plaats om ze onderdak en voedingsbodem te geven.

> Mijn voorstel is juist erop gericht het platform voor discussie in de
> Tweede Kamer te heroprichten, niet om het daar weg te halen. Kortom je
> wist mijn woorden weer zo te verdraaien alsof ik het tegendeel heb
> beweerd van wat ik heb beweerd.

Ja, de menselijke geest is een wonderbaarlijke spiegel die gelukkig niet
precies terugkaatst wat je ervan verwacht.

Bart Meerdink