Uitslag

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue May 21 15:36:27 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bernard,

In theorie - ik herhaal in theorie - kan een kiesvereniging (in de
volksmond een politieke partij) bij de Tweede Kamer verkiezingen als het
moet in totaal 570 (vijfhonderdzeventig) kandidaten naar voren schuiven.
Dat is een eenvoudige rekensom 19 kiesdistricten maal 30 kandidaten op
één lijst. Of zou dat in theorie niet kunnen? Als ik het voor het zeggen
had zouden de 'lokale helden' de bovenste plaatsen bezetten, en de
'landelijk bekende gezichten' de onderste plaatsen. Desnoods in alle 19
kiesdistricten de 'landelijk bekende gezichte' onderaan de lijst als een
gezamenlijke groep lijstduwers. De echt landelijk bekende gezichten
zullen - net als nu - middels voorkeursstemmen in de Kamer komen. En het
stemoverschot op de landelijke bekende kandidaten onderaan die lijsten
komen terecht bovenaan de lijst. Op ieder van de 19 kieslijsten 15
localo's bovenaan en 15 landelijke gezichten onderaan, maakt een totaal
van 20*15=300 kandidaten. Gelet op het feit dat de gemiddelde
congresganger de al dan niet heimelijke ambitie heeft ooit op de
kandidatenlijst terecht te komen kunnen heel wat individuele wensen van
D66 leden bevredigd worden. Voor een plaats in de Kamer zal een lokale
held wel fors campagne in zijn kiesdistrict moeten voeren. Heb jij
eigenlijk 19 campagne teams, waarbij ieder campagne team een volle
Kamerperiode campagne kan voeren om in de Kamer te komen. Dat is, in de
praktijk de kloof tussen politicus en burger overbruggen.  Oppikken wat
lokaal leeft waarvan de burger verwacht dat op landelijk niveau naar een
oplossing voor zou moeten worden gestreefd. En aangezien je slechts een
kwart van de kiesdeler (pakweg 10 duizend stemmen) nodig hebt om via
voorkeursstemmen in de Kamer te komen, is er ruim gewoon potentie
aanwezig voor lokale helden om via voorkeursstemmen in de Kamer te komen
- mits ze helemaal bovenaan staan op de kieslijst in het eigen
kiesdistrict. Mits de stemcijfers van de lijsten toereikend zijn,
uiteraard.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33