Vernieuwing

Aris B. B.Aris at TK.PARLEMENT.NL
Tue May 21 13:00:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein en Ad,

inderdaad is de inhoudelijke bijdrage van Opschudding opvallend mager
geweest, maar ze hebben iets gedaan wat hun collega-baantjesjagers van Niet
Nix binnen de ellebogenpartij PvdA niet deden: ze hebben de al decennia
impliciete identiteit van D66 als Radicaal-Liberale (= op maximale
democratisering gerichte liberalen) resp. als Sociaal-Liberalen (idem
gericht op sociaal verantwoord individualisme; zie Heins conceptmoties tegen
brainwash-onderwijs) expliciet gemaakt en zo de band met de JD (die al vanaf
haar oprichting in de Flevohof "Vrijzinnig Democratisch" is) aangehaald. Een
tweede direct gevolg van deze "etikettering" was dat bv. de Liberal
Democrats ons nog duidelijker als directe bondgenoten herkenden; zie het
stuk van Charles Kennedy in ons jubileumboek (ik heb nog nooit gehoord dat
een LibDem-partijleider zo'n enthousiast stuk in enige VVD-publicatie
schreef; Nederlandse LibDems, ook de Britten eronder, moeten niets van de
VVD hebben).
  Door deze naamgeving kunnen we de erfenis van de Liberale Bond, Goeman
Borgesius, Marchant en de VDB ten volle opeisen, en kunnen we de PvdA en VVD
aanvallen omdat ze deze oude traditie in de Nederlandse partijengeschiedenis
vanaf hunoprichting verloochend hebben. Het Sociaal-Liberalisme ontstond
toen de Industriele Revolutie en verstedelijking de samenleving fundamenteel
en structureel veranderde. D66 heeft met het opbouwen van de portefeuille
"Grote Steden- & Integratiebeleid" (ROGER VAN BOXTEL KREEG 33.000
VOORKEURSTEMMEN), met het opstarten van het Innovatiebeleid (Jan Terlouw &
Walter Zegvelds boek "Morgen Brengen" uit 1978; de SWB-nota "leven en werken
in de Informatiemaatschappij"uit 1982) en nog eerder met het introduceren
van het Rapport van de Club van Rome (1972, via kernfysicus Terlouw) volgens
mij op drie kernpunten een even essentiele bijdrag geleverd nu de
Informatierevolutie, de Globalisering en de Multiculturele Samenleving een
even structurele wijziging aanbrengen. Daarop moeten wij voortbouwen, zeker
nu Grote Steden-pionier Kohnstamm in onze EK-fractie zit.

  Het Sociaal-Liberalisme blijft een inspirerende traditie waar D66 volledig
in past; laten we op die weg verder gaan. We zijn zo'n beetje de enige
partij die al een jaar lang een stijgend ledenaantal vertoont; mensen van
buiten geloven nog steeds in ons, want ook na 6 maart is die stijging
doorgegaan.

Bernard Aris; lid D66 én LibDems