Consequenties trekken

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun May 19 17:40:15 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:23 19-05-2002 +0200, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Hein, die ene voorkeursstem uit Mokum Oudwest kwam zowaar van mij...

Dank je dank je, maar dat is niet mijn insteek. Wat ik wil zeggen is dit: de D66-leden hebben álle zittende kamerleden naar voren geschoven. Bij de interne verkiezing van de lijst. Eén t/m zes was zittend. Vernieuwing kwam bij no. 7. Dat betekent dat je een voorhoede creëert van alleen bekende gezichten. Op zo'n moment moet een campagnestrateeg wakker worden en zeggen: hé, dit kan niet. We moeten én met vertrouwde gezichten, én met nieuwe gezichten naar buiten treden. We moeten een tweede linie van vernieuwing creëren, en die naast de eerste linie zetten. Maar dat gebeurde niet. De campagmensen waren aantoonbaar bang voor zowel van Geen als voor van Meeteren (Boris kennen ze, dus daarvoor is de angst  minder). Van Geen zou wel eens brokken kunnen maken, en van Meeteren heeft een bewezen grote muil en komt van De Groenen: dus is voor de media een party-hopper. (Grappig overigens: ik zou het aantal D66-ers niet de kost willen geven die vanuit de VVD of de PvdA bij ons zijn geko
 men,
en zelfs een Melkert heeft geparty-hopt, vroeger namelijk PPR).
Het gaat me niet zozeer om mijn persoon, ook niet om mijn egootje, het gaat me meer om de campagnestrategie. Daar heb ik -achteraf mag ik dat wel zeggen hoop ik-  nooit echt van begrepen hoe die in elkaar stak.