Consequenties trekken

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sun May 19 05:18:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Wim Rampen (thuis)" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Heren.... dames..(?)
>
> Het trieste is natuurlijk dat beide heren gelijk hebben.. Henk Elegeert dat
> je als kamerlid officieel namens de kiezer in de (2e!!) kamer zit.

Dat lijkt me van belang. Al het andere van ondergeschikt belang.

Het trieste is dat....

>. P.F.G.
> Bos heeft ook gelijk als hij zegt dat kamerleden er namens de partij zitten.
> Het laatste is nl. praktijk. De kiezer bepaalt hoeveel mensen je in de kamer
> mag zetten...de partij wie..

Maximaal aantal staat dacht ik vast.

P.F.G. Bos, die D66 hoog in het vaandel heeft als het gaat om
vernieuwing, gaat ook volstrekt voorbij aan de belangen van de kiezer
daar waar het gaat om de samenstelling van de 2de Kamer, de doelen en de
taken van diezelfde, de kiezer vertegenwoordigende.
Die pleegt min of meer verraad aan diezelfde kiezer door te stellen dat
hij er ook namens zijn/haar partij zit. Al valt dat op zichzelf niet te
ontkennen.

Het wordt nog erger als ze onderling ook nog eens gaan afspreken dat ze
niet meer reageren als het de coalitie betreft en het oppositie voeren
volstrekt aan een minderheid wordt overgelaten!

Als iemand als Van Gijzel het bos wordt ingestuurd, omdat die reageerde
op de bouwfraude geeft dat tevens ook het failliet aan van de gekozen
handelswijze jegens de burger/kiezer.

Van Gijzel wordt geofferd voor die politieke partijen cultuur, hij heeft
zijn vertegenwoordigende rol niet meer waar kunnen maken, zijn
controlerende functie zou hij op moeten hebben geven, hij is gegaan.

Nu heeft de politiek er ook nog eens een handje van om ook de kiezer
niet meer instaat te stellen iemand te herkiezen, omdat de partij om wat
voor dwaze reden dan ook iemand niet meer op de kandidatenlijst plaatst
en zie hier hoe de democratie door de politiek zelf wordt uitgehold.

> In de eerste kamer (!!) is het nog belabberder gesteld met het democratisch
> gehalte...

Ik daag je uit aan te geven wat er democratisch is.

De mogelijkheid om op iemand te kunnen stemmen zonder zelf maar op
enigerlei wijze nog invloed uit te kunnen oefenen heeft helemaal niets
meer met democratie te maken maar met een machtsovername door
politiek(e) (partijen), en op basis van hun belangen niet de belangen
van de democratie of die van jouw.

IK moet instaat worden gesteld mijn dagelijks leven mee vorm te kunnen
geven.
IK moet een platform hebben met anderen te discussieren over wat in een
gegeven geval de beste oplossing is. IK moet zonder meer in staat zijn
met mijn klacht ergens heen te gaan en gehoord worden.
IK leef in deze democratie en moet daar wat mee kunnen doen.

Politieke partijen heb je alleen maar nodig voor beeldvorming over hoe
iets gedaan kan worden, welke thema's belangrijk zijn, welke argumenten
etc. etc.....

Hun rol moet terug worden gedrongen, de democratie weer naar de burger.

Op naar een pro-actief burgerschap!

Henk Elegeert