Stemverklaring

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat May 18 04:42:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

"Ramon Barends (D66)" wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> In reactie op: Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>

> Mwoah, het feit dat in bijna alle gemeenten het CDA al grootste partij uit
> de stembus kwam.

Welke duidelijkheid heeft dat gebracht dan?
Ik vind ook vreemd dat als een partij duidelijk meer zetels haalt dan
voorspelt dat de zaak er duidelijker op zou maken.

Ik zou er niet blij mee zijn. Ik zou niet weten wat ze komen zoeken, het
brengt de democratie niet dichter bij de burger, de problematiek niet
duidelijker voor het voetlicht.

En ook het CDA stond niet bekend als een partij die de democratie hoog
in het vaandel heeft. Niet binnen de partij en evenmin daarbuiten. Wel
voor een krachtig staatsapparaat, maar daar zit niemand echt op te
wachten. Al doen zich ook daar problemen voor. En alle gezwam van de
mensen dit en de mensen dat levert niets op omdat ze enkel in de omgang
met elkaar, tot elkaar kunnen komen. Daarvoor heb je een situatie nodig
die daartoe uitnodigt/uitdaagt zo je wilt en pro-actief burgerschap zou
iets dergelijks kunnen bereiken.

In elk geval zouden betrokken burgers ook zelf meer zicht en inzicht
verwerven in de problematiek.
Misschien komen we dan ook af van de domme prietpraat die je in de kroeg
nogal een hoort, omdat er dan ook mensen zijn die van nabij weten hoe en
waar de beslissingen voor beleid worden genomen en hoe deze worden
geimplementeerd en vooral wat daarbij komt kijken.

> Ik heb al een CDA'er gesproken en die typeerde het als: de mensen waren
> Paars beu en nu is het CDA weer aan zet, en dat is heel goed voor dit land.

Paars heeft vooral geblunderd waar het de infrastructuur betreft.
Nergens met je klacht heen kunnen, niet serieus genomen worden.
Overigens is dat niet een probleem van Paars alleen maar heeft er wel
toe bijgedragen.
Waar voorheen nog discussie werd gevoerd in de PvdA en dat geluid ook
naar buiten kwam is er de laatste jaren niets te horen geweest. Geen
gesprekken, geen beeldvorming. Geen beeldvorming, enkel apathie of
angst.

Je kunt overigens met evenveel recht zeggen dat ze in verwarring waren
en terug naar de kerk zijn gelopen, al kun je dat hier niet zien.

http://www.nederlandkiest.nl

Nederland kiest, maar welk beleid wil ze nu?

Henk Elegeert