Stemverklaring

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Fri May 17 23:37:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In reactie op: Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>

>Wat heet duidelijk in dit verband?

Mwoah, het feit dat in bijna alle gemeenten het CDA al grootste partij uit
de stembus kwam.

>Ik zou niet weten hoe ik een dergelijke stemverhouding en stemgedrag >zou
>moeten typeren als ik CDA'er was.

Ik heb al een CDA'er gesproken en die typeerde het als: de mensen waren
Paars beu en nu is het CDA weer aan zet, en dat is heel goed voor dit land.

>de kiezer tevreden stemt ?
>
>Lijkt me nauwelijks van belang.
>Van groter belang wordt het vorm geven en uitdragen van het
>gedachtengoed middels een goede en adequaate organisatie, en
>gebruikmakend van ICT en vooral zelf vernieuwend te zijn en zeker
>zichtbaar en tastbaar.

Neu, de kiezier is absoluut niet van belang. Dit was de discussielijst van
Democraten 66, toch ?

>snel ineen.
>
>Want?

Want, de LPF is een instabiele fractie. Dat beaam je zelf. CDA en VVD nemen
samen een risico als ze met LPF in zee gaan.

Een mogelijkheid die -na de gelijkstand van GL- mogelijk blijft is links met
CDA, GL, PvdA evt. aangevuld met D66 of CU of SP. Dat heeft mijn voorkeur
boven centrum-rechts, maar ja ... ik ben dan ook links.

>Hebben die (nog) geen (discussie) maillijst?

GL heeft er een. Daar mail ik ook op en jij ook.
Bij de ChristenUnie weet ik het niet. Ik ben daar ook niet actief. Nog wel
bij D66 (en SLN). Ik moet echt zeggen dat het deze keer moeilijk was. Ik
wilde niet op D66 stemmen vanwege de royementsprocedure die het lb momenteel
tegen mij voert. Omdat ik links ben is het CDA geen optie, dus schoof ik
richting GL/ChU. Uiteindelijk is het ChristenUnie geworden, omdat ik geen of
weinig breekpunten zag in die club. Ze zijn dan wel tegen euthanasie,
abortus en homohuwelijk, maar dat zijn punten die niet of nauwelijks meer
gewijzigd kunnen worden in de wet. Pragmatisch denken, dat moet D66 bekend
voor komen...

Zo stemde ik woensdag dus op Wim Althuis van de ChristenUnie, omdat ik hem
kan vanuit mijn kerkgemeente en ik weet dat hij net als ik links is. Hij zou
niet misstaan bij GL.

>Is dat niet hetzelfde als CDA?
>Het hangt toch af van de mate waarin je wat bent op elk van de
>onderdelen?
>Of moet ik het van L/links naar R/rechts lezen!!!!?

Zie boven. CDA is rechts. ChristenUnie is links. De RPF stemde vaak genoeg
mee met GL en SP.

groet,
Ramon