Weense coalitie (was: Zaterdag Veldslag Harderwijk)

Hans hans.hulst at PLANET.NL
Fri May 17 17:07:14 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ad Huikeshoven schreef:

> De koppeling 11-9 aan migranten is volkomen misplaatst en volkomen
> ten onrechte.

Ben ik met je eens. De aanslagen op het WTC zijn onze buitenlandse Nederlanders
natuurlijk niet aan te rekenen. Dat bedoelde ik ook niet te zeggen. Wat ik wel wilde
zeggen was dat 11-9 en de al langer bestaande migrantenangst elkaar op vreemde
manier zijn gaan versterken. Dat had alles te maken met de persoon Fortuyn. Zijn
preoccupatie met de Islam kennen we. Hij zal de aanslagen van 11-9 ongetwijfeld
hebben gezien als een extreem uitvloeisel van die intolerante Islam. Ik denk dat
zijn conclusie dat we moesten stoppen niet-Nederlanders binnen te laten voor
een belangrijk deel was ingegeven door de angst voor een Islamitische take-over
van Nederland.

De gewone Nederlander was al bang voor die grote onbekenden, de buitenlanders.
Media die berichten dat buitenlanders verantwoordelijk zijn voor een groot deel
van de straatroven enzovoort versterkten dat gevoel nog eens (wel waar natuurlijk, maar
niet representatief) Fortuyn werd omamrd door dit angstige volksdeel. Hij bood immers
de oplossing. Ik denk dus wel degelijk dat er een indirect verband bestaat tussen 11-9
(dat uberhaupt het imago van het Islamitische volksdeel geen goed heeft gedaan) en de
massale steun aan een partij die zegt de multiculturele samenleving van gezicht te gaan
veranderen.

Groet,

Hans Hulst.