Weense coalitie (was: Zaterdag Veldslag Harderwijk)

Hans Hulst hans.hulst at PLANET.NL
Fri May 17 13:39:14 CEST 2002

Marc schreef:

> Ik zag dat zowel D66 als de PvdA NOG STEEDS Paars verdedigen. Dat is
> onvoorstelbaar. De burger heeft Paars -zeer terecht- ongelovelijk op
> z'n lazer gegeven, allerlei politiek avonturiers kunnen schaamteloos
> hun gang gaan en het ophemelen van Paars GAAT MAAR DOOR !!!!!!!!
> Alsof er niets gebeurd is...             ==============

Laten we wel genuanceerd blijven. Mensen die de kanttekening plaatsen dat paars op een aantal beleidsterreinen wel degelijk goed gescoord heeft - er is bijvoorbeeld adequaat op de centen gepast - hemelen niet op. Dat geluid is alleen maar reeel. Natuurlijk is er op een aantal vlakken niet zo goed gescoord. De ontevredenheid daarover is door de in de nasleep van 11 september opgelaaide migrantenangsten geescaleerd. Laten we nu niet doen alsof er alleen maar debielen in Den Haag rondlopen. Ook al valt er met name door het gebrek aan visie en communicatieve mogelijkheden genoeg te zeuren over de huidige generatie politici. En dat probleem is heus niet zomaar opgelost als Thom de Graaf, Ad Melkert en Hans Dijkstal hun biezen pakken...

> Als het inderdaad zo is dat de volgende verkiezingen binnen een jaar
> zullen plaatsvinden, dan zal D66 volledig worden weggevaagd als er
> nu niets verandert.

Als deze verkiezingsuitslag iets heeft bewezen dan is het wel dat partijen die uit de wind zijn gebleven, zich niet te zeer hebben afgezet tegen Fortuyn, en geen regeringsverantwoordelijkheid droegen, zijn beloond met winst of stabilisatie. Juist een partij als D66 met een weinig uitgesproken profiel (vergeef me, dit is het beeld dat men in het land nou eenmaal heeft) kan in de oppositiebankjes profiteren van de misstappen van een klungelend kabinet. D66 is altijd het alternatief geweest voor redelijk denkende mensen. D66 geeft geen aanstoot.

Hans Hulst.