NRC: Reactie D66 op uitslag verkiezingen

Fri May 17 10:02:30 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:  NRC Handelsblad
Datum: 16 mei 2002

D66: ze zullen veel last van ons krijgen
AMSTERDAM, 16 MEI.

Onderonsje tussen drie kopstukken van D66 als rond tien uur de definitieve
prognose van de verkiezingsuitslag binnenkomt. Lijsttrekker Thom de Graaf,
partijnestor Hans van Mierlo en minister Laurens Brinkhorst overleggen
over de reactie die zij zullen geven op de daling van veertien naar acht
zetels. 'Je hebt het fort bewaakt', verzekert Van Mierlo zijn lijsttrekker.
'Het dieptepunt in de peilingen was zes zetels, dat steeg vervolgens van
zeven naar negen zetels. Toen viel er een schot en gingen we naar acht
zetels. Jij hebt het fort gehouden!' Ook Brinkhorst houdt de moed er in.
'Twintig jaar geleden zaten we ook op acht zetels. Dit is de opmaat naar
nieuwe tijden.'

Voor De Graaf is op dat moment duidelijk dat voor zijn partij het doek
definitief is gevallen wat regeringsdeelname betreft. 'Als ik de steun
krijg van de fractie ga ik door. Ik verheug me erg op mijn nieuwe rol.'

De hele avond is de stemming in het wetenschappelijk museum Nemo in
Amsterdam er een van gelatenheid. 'De swing naar boven hebben we niet
gemaakt', zei de Graaf eerder op de avond. 'Nederland heeft een ruk naar
rechts gemaakt, maar ze zullen ontzettend veel last van ons krijgen.'
Luid gejoel in de zaal. 'D66'ers reageren nooit emotioneel op dit soort
avonden', zegt een oud-campagneleider. 'Niet bij historische winsten,
zoals in 1994, maar ook niet bij zware nederlagen, zoals nu. Winst of
verlies bepaalt bij ons de stemming van de avond niet.'

Van Mierlo reageert wel emotioneel op de uitslag. 'De lijst Pim Fortuyn
moet serieus werk maken van democratische hervormingen, ze zijn geen knip
voor de neus waard als ze daar geen eisen over gaan stellen. Als ze het
gedachtengoed van Fortuyn zelf in ere willen houden, moeten ze nu kiezen
voor directe vormen van democratie. En als CDA en VVD dan vervolgens hun
poot stijf houden, breekt de pleuris uit. Dan wordt dat van buitenaf
afgedwongen.'

D66-minister Roger van Boxtel betreedt pas na de definitieve prognose-uitslag
de feestzaal. Ook hij bereidt zich voor op een plek in de oppositiebanken.
Maar of hij op die plek ook de termijn van vier jaar zal volmaken, laat hij in
het midden. 'In principe wel. Maar er kunnen zich altijd omstandigheden
voordoen waardoor zaken anders lopen.' Oud-gediende Edo Spier roept na de
eerste uitslagen op tot zelfreflectie. 'We moeten ons beraden op wat er de
afgelopen jaren fout is gegaan. Paars 1 is bejubeld, paars 2 zakte weg nadat
PvdA en VVD zich te buiten gingen aan profileringsdrang. Als het nieuwe
kabinet valt, moeten we antwoorden hebben, anders vallen we definitief buiten
de boot. We krijgen nu een gigantische linkse oppositie met het enorme risico
van sociale onrust. Balkenende wordt de nieuwe premier niet. Die kijkt wel
uit, die weet dat het nieuwe kabinet geen lang leven beschoren zal zijn. Die
zal zich niet in het Catshuis wagen. Die houdt het voorlopig op het fractie-
voorzitterschap.'

De Graaf sluit de avond af met een speech waarin hij om vertrouwen vraagt
als nieuwe fractievoorzitter. 'Het worden waarschijnlijk hele mooie opposi-
tiejaren. En misschien duurt het maar een jaartje. Maar ik heb er ontzet-
tende zin in om de oppositie in te gaan.'

Vroeger dan gebruikelijk stroomt de verkiezingszaal nog voor middernacht
leeg. Met onder meer een eenzame minister Borst, die zich in haar eentje
en weg baant door een haag van politieagenten en veiligheidsfunctionaris-
sen die de hele avond manifest aanwezig zijn geweest.

--------
(c) 2002 PCM