De verkiezingsuitslag, wat gebeurt er verder met Nederland

G.W.C. van den Berg gwc.berg at WXS.NL
Fri May 17 00:08:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Lijsters,

97% van de Nederlanders is niet lid van een politieke partij. Slechts 20%
van hen heeft gekozen op amateurs die geen partij hebben. Je zou dus kunnen
stellen dat de 26 zetels van LPF een slechte uitslag is voor LPF. Ze hadden
er volgens de kansberekening veel meer moeten krijgen.
Kennelijk heeft de kiezer nog niet zo veel vertrouwen in amateurs. Ik denk
echter dat amateurs de toekomst hebben. Kiezers willen professionals als
minister, maar amateurs in de Tweede Kamer die de professionals kritisch
bevragen en controleren.
Ik zie de uitslag vooral als een signaal van de kiezer dat ze de regenteske
opstelling van partijleiders beu zijn. De meest regenteske partijleiders
hebben verloren en de minst regenteske hebben gewonnen. D66 zou blij moeten
zijn met deze uitslag. Ik zie de toekomst met vertrouwen tegemoet. Het opent
de weg naar radicale democratisering van de samenleving. Voor de gevestigde
orde roept dit angst voor chaos op. Het valt me tegen dat D66 niet wat
consequenter aan art. 3 van zijn statuten refereert.

Overigens heb ik een voorkeurstem op Hein uitgebracht. Ik hoop dat hij de
kans krijgt om Thom op te volgen.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg