Zaterdag Veldslag Harderwijk

Mark Giebels mark_giebels at HOTMAIL.COM
Thu May 16 23:19:02 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dag Hein,

Vreselijk dat het zetelaantal bij de vernieuwing stopt. Maar geheel
onverwachts was het natuurlijk niet. D66 koerst al een paar jaar af op
halvering. Desondanks koos de stemadviescommissie er bewust voor zo'n beetje
alle oudgediende kandidaten (de '1994 lichting') op de verkiesbare plaatsen
te zetten en de vernieuwing erachter. De definitieve ledenstemming bracht
hierin ook geen verandering. Wat overigens geheel niet wil zeggen dat de
leden het ermee eens waren, maar dan zijn we weer terug bij de discussie
over het stemsysteem....
Het resultaat: de vernieuwing was afhankelijk van een laatste opwelling van
de achterban. Die bleef uit, helaas pindakaas.

Verrast over het uitblijven van zelfreflectie ben ik dan ook niet. Nogmaals,
de halvering is in de peilingen al jaren een feit. Als de partij echt voor
vernieuwing had willen kiezen dan hadden we ervoor moeten kiezen de
oudgediende kamerleden geen plaats bij de eerste tien te geven. En de eerste
negen plaatsen achter Thom met mensen als Hein, Boris, Fatma, Michiel,
Dennis, Ageeth, etc moeten vullen. Dat had ik graag gezien, maar daar is het
nu echt te laat voor.

Ik ben het met je eens dat er nu echt iets in de partij moet veranderen. En
die draad moet nu opgepakt worden, want de volgende verkiezingen kunnen al
wel eens erg snel komen.

Wat mij betreft is het verder inhoudelijk vorm geven aan de sociaal-liberale
visie en bijpassende voorstellen - waarvoor het huidige verkiezingsprogramma
een eerste voorzet is - essentieel. We moeten af van het pragmatische
bruggenbouwersimago. Daar is niks mis mee, maar het is geen enkele
legitimatie voor het voortbestaan van D66.
D66 is de partij van de radicaal-democratische, vrijzinnig-democratische,
liberaal-democratische, links-liberale, of desnoods, sociaal-liberale
politieke stroming in Nederland. En de opdracht voor de komende jaren is dat
de kiezer glashelder duidelijk te maken. En in een sociaal-liberaal land als
Nederland moet je daar toch minstens 25 zetels mee kunnen halen. Zeker als
de komende jaren de koffieshops worden gesloten, er een avondklok wordt
ingesteld en de gevangenissen vol met bolletjesslikkers zitten.

Ik heb er voldoende vertrouwen in dat de nieuwe fractie de energie en
kwaliteiten heeft om die profilering in een oppositierol voor elkaar te
krijgen. Zeker als de partij ze de munitie hiervoor aandraagt. Een begin is
het vormgeven van een progressieve programmacommissie die zich ten doel
stelt die sociaal-liberale profilering verder uit te werken. Verder lijkt
het me noodzakelijk dat de fractie heel veel energie gaat steken in
kennisoverdracht. Je mag er immers vanuit gaan dat de partij gaat groeien en
de meeste kamerleden zich niet gaan kandideren voor een vierde termijn.

Groeten,
Mark