PvdA-fractie (-en wij dan?)

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Thu May 16 17:57:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ja Henk, staatsrechtelijk heb je gelijk.
Je hoeft niet op de lijst te staan om in het kabinet te komen. Maar het zal
de heren en dames bewindspersonen goed uitkomen dat ze aan tafel zitten
terwijl hun fractie keuzes moet maken. Kunnen ze een beetje meesturen, en
dat gaat lastiger van de zij-lijn. En ze zijn natuurlijk meer in "the
picture" als er posten uitgedeeld worden.

Ook hierbij geldt dat zolang ze een plek in de fractie "innemen" de partij
er, met het oog op vernieuwing, belang bij heeft dat ze wat anders gaan
doen. Dat wil nog wel eens helpen bij benoemingen. Of is dat te cynisch?

Overigens zou ik het begrijpelijk vinden dat voor Pronk heeft meegwogen dat
de uitslag nog pijnlijker was dan verwacht. 23 zetels is echt wat anders dan
30. De politieke verhoudingen zijn zo veranderd, dat ik het begrijpelijk zou
vinden dat Pronk zich bedacht heeft. Hij doet het tenminste, en toont dat
hij niet aan het pluche vastzit.

Groet, Erik