today's the day!

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Thu May 16 10:10:17 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Misschien dat je niet een van de anderen aan moet bevelen als
fractievoorzitter maar op zich vind ik het wel goed dat Fritz de analyse
maakt. Het stemadvies van Weijers was natuurlijk deels bedroevend, er werden
conclusies getrokken over mensen zonder dat daar enige vorm van
verantwoording werd afgelegd. Op de site van Groen Links stond tot voor kort
nog het verslag van hun adviescommissie die per persoon aangaf waarom deze
al dan niet een plek (of die bepaalde plek) had gekregen op hun lijst. Je
zult daar zorgvuldig mee om moeten gaan maar we moeten als partij ook leren
kritisch naar elkaar te kijken.

In 1998 gingen we van 24 naar 14 zetels, daar zijn veel (externe)
verklaringen voor te geven maar je moet ook naar binnen durven kijken. Daar
hebben we als partij nog wel eens moeite mee. Van de 14 kamerleden die in
1998 gekozen werden was er 1(!) nieuw. Als partij hadden we verdomd om de
slechte peilingen te vertalen in een conclusie voor wat betreft de
lijstvolgorde.

De huidige lijst vertoont meer vernieuwing al begint dit inderdaat pas vanaf
plaats 7. De nieuw gekozen fractieleden zouden zich wat mij betreft ook af
moeten vragen of zij in de huidige situatie de juiste persoon op de juiste
plek zijn. Hierover zouden we binnen de partij ook eerlijk tegen elkaar
moeten kunnen zeggen wat we vinden.

Mijn persoonlijke mening is dat Roger, Ursie en Francien zich af zouden
moeten vragen in hoeverre zij passen in een kleine fractie die oppositie
moet gaan voeren. Niets ten nadele van de kwaliteiten van deze mensen!!
Roger heeft het probleem dat hij met een kabinetsverleden zich gedurende een
wat langere tijd op de achtergrond moet houden, het komt nu eenmaal voor
veel mensen vreemd over wanneer een ex-minister na twee maanden keihard
oppositie voert tegen een kabinet wat deels nog oud beleid aan het uitvoeren
is. Hij zou het volgens mij zeker kunnen maar houdt altijd een handicap
(Paars I heeft vier jaar lang het CDA met succes de hoek in gedrukt om deze
reden).

Voor Ursie geldt wat mij betreft dat ze te weinig beeldbepalend aanwezig is
geweest, dat is geen probleem in een grotere fractie maar wordt dat
lastiger. Onderwijs is voor D66 in de afgelopen jaren een belangrijk thema
geweest en speelde in onze campagne een belangrijke rol. Echter D66 is de
afgelopen jaren nauwelijks in beeld geweest waar het ging om het
onderwijsbeleid, Ursie heeft zich een slag in de ronte gewerkt maar buiten
de echt geinteresseerden zal het niemand opgevallen zijn.

Francien heeft een portefuille gehad die naar buiten toe niet echt
mediageniek is, ik kan niet goed inschatten hoe zij het op een ander terrein
zou doen. Wel moet volgens mij duidelijk zijn dat we het ons nu niet meer
kunnen veroorloven om kamerleden te hebben die in de schaduw opereren.

De vernieuwing in de fractie moet komen van Vivien van Geen, voor mij in
ieder geval nieuw. Ik heb twijfels of zij die vernieuwing kan brengen maar
vertrouw op mijn medeleden (die haar blijkbaar beter kennen) die haar deze
plek op de lijst hebben gegeven.

Voor mij is Thom een stabiele factor die we zeker moeten houden, ik zou het
dan ook goed vinden wanneer hij de komende jaren de fractie blijft leiden.
Tuurlijk, hij heeft het verlies niet weten af te wenden maar groeit
duidelijk in zijn rol. Bert Bakker en Boris Dittrich konden al
oppositievoeren toen ze in een coalitiefractie zaten, ik heb vertrouwen in
deze mensen dat dat geluid nu nog sterker te horen zal zijn.

Marc-Jan