Kieswet

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Thu May 16 09:40:18 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Tjerk,

Ik kan me je opvatting goed voorstellen. Wij hebben in Deventer hetzelfde
gehad, op vrijdag 25 januari werd de kandidatenlijst voor de
raadsverkiezingen vastgesteld waarna op zondag 27 januari onze toenmalige
fractievoorzitter en nummer 3 op de lijst overleed. Pijnlijk voor ons als
partij, als kandidaten maar bovenal voor zijn familie.

Op dat moment was het niet meer mogelijk de kieslijst te wijzigen, logistiek
had het nog makkelijk gekund alleen had iedereen de uitslag met succes
kunnen betwisten omdat het volgens die kieswet niet mogelijk was de lijst
nog aan te passen.

Het probleem met je voorstel is in mijn ogen dat het dan logistiek
onmogelijk wordt om nog op tijd de kieslijsten bij mensen thuis te krijgen,
stembiljetten te drukken en stemcomputers in te richten. Niet in het geval
van Deventer (daar was van die zaken nog niets in gang gezet) maar wel in de
beide landelijke gevallen. Herman heeft al een keer aangegeven wanneer hij
gestemd heeft, het zou wel heel vreemd zijn wanneer mensen in het buitenland
konden stemmen op kandidaten die later van de kieslijst afgevoerd blijken te
zijn. Wellicht dat door de snellere wijze waarop drukprocessen en logistiek
in Nederland georganiseerd zijn de termijn wel drastisch verkort kan worden
maar totdat digitaal stemmen mogelijk is kun je hierin weinig veranderen
lijkt mij.

Marc-Jan Ahne
Deventer