Over aanzetten tot haat gesproken...

Wed May 15 10:17:15 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Bedankt voor je zorgvuldige reactie. Vooraf, vergeet niet dat ik net als bij
Pim jouw open en inhoudelijke, goed gedocumenteerde en beargumenterende
stijl nog steeds zeer waardeer, ongeacht of ik het met je argumenten en
conclusies eens ben. Ik heb ook op jou gestemd als lijsttrekkerskandidaat,
maar dat wist je al.

Ik heb slechts geconstateerd dat in je debat met een ander een feit dat je
meldde niet klopte, daar ik ook gewoon de in mijn ogen te veel en
kwaadaardig op de persoon gerichte tekst kon vinden tot op het laatste
moment. Ik vind het niet verstandig je te verschuilen achter de (tijdelijke)
omlegging onder de noemer "archief". Dan kan je ook het wel door Thom en
niet door Van Mierlo en Borst en Marijnissen en niet door de meeste kiezers
gewenste stilzwijgen danwel niet-campagne-voeren kunnen omzeilen door met
archiefmateriaal op tv, radio enzovoort gewoon door te gaan.

Belangrijkste voor mij blijft mijn wens dat mijn geliefde partij(genoten)
zich blijven gedragen zoals Van Mierlo en zijn generatiegenoten dat met hun
houding altijd deden:
altijd alleen de bal spelen;
en altijd met gezonde twijfel over het eigen gelijk, de juistheid van de
"feiten", de eigen feiten-interpretaties, de eigen gedachtesprongen;
en altijd met persoonlijk respect naar alle anderen, ongeacht of ze van een
andere partij of oppositionele interne stroming zijn.

In mijn beleving en vele ervaringen hebben Thom en zijn slippendragers die
houding vaak verlaten.
Te vaak heb ik meegemaakt dat hun eigen afspraken door hem en bestuursleden
en medewerkers kwaadwillig werden geschonden in hun eigen belang en om
anderen te schaden, zonder daarna serieus in te gaan op kritiek daarop.
Te vaak heb ik de afgelopen jaren Thom mensen van andere partijen die al
onderop lagen persoonlijk horen "afmaken" en "ex-communiceren" (tot en met
oproepen aan andere partijen een lid te royeren danwel anderzins menselijk
of persoonlijk afstand te nemen).

Te vaak heb ik Thom woorden van anderen eerst horen verdraaien alovorens die
verdraaide woorden populistisch te bestrijden, aangevuld met persoonlijke
aanvallen, in plaats van op de echte feiten en stellingen van anderen in te
gaan. Zoals ook weer afgelopen zondag in Buitenhof de aanklacht tegen
vermeend zaaien van haat eerst verdraaien tot schuld aan of
medeplichtigheid. Zo moet het dus niet en nooit meer wat mnij betreft.

Ik hoop dat na de uitslag vanavond, in een aantal opzichten bij D66 schoon
schip wordt gemaakt. Mensen die al jaren falen onze partij goed en succesvol
te vertegenwoordigen zouden zelf moeten opstappen. Allen moeten weer werken
aan de goede houding en stijl (naast de inhoud) die D66 ooit heel populair
heeft gemaakt. Ik denk dat jij persoonlijk daarin ook een hele goede rol zou
kunnen spelen, gezien je kwaliteiten en vaardigheden die boven ons interne
maaiveld uitsteken.

Voor het overige adviseer ik je mensen waarvan jij denkt of weet dat ze je
alleen maar persoonlijk onderuit willen halen of te negeren of alleen
feitelijk om de oren te slaan als je beschuldigingen niet kan laten
passeren. Trap niet in de val: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat
ook een ander niet. Laat je desnoods niet verleiden de man te spelen door
een ander je mede te laten verdedigen met feiten in plaats van met gelijke
munt terugbetaalde zwartmakerij. Doe gewoon niet meer mee aan het de man
spelen in plaats van de bal.

Fritz van Rikxoort
Statenlid D66-fractie Noord-Holland