Vaste Boekenprijs

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed May 15 00:25:54 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Tue, May 14, 2002 at 06:54:03PM +0200, Mark Koek wrote:
  :
  :  > Dittrich zou mijn steun hebben mede vanwege zijn inspanningen om
  :  > afschaffing vaste boekenprijs te voorkomen daar het alternatief
  :  > slechts de gezel van de markt predikte zonder een nieuwe manier om
  :  > diversiteit te waarborgen.

Het was 'gesel' natuurlijk :-( Los daarvan:

  : Het zou toch een unicum zijn als radicaal overheidsingrijpen (zoals
  : prijsfixatie) tot een diverser aanbod leidde. Dat is nog nooit vertoond.
  : Met andere woorden, waar haal je het vandaan dat deregulering tot minder
  : diversiteit zou leiden?

Uit de voorbeelden elders waar men op haar schreden terugkeert.

  : En kom nou niet aan met die rare redenering als zouden uitgeverijen een
  : soort nonprofit-instellingen zijn die opzettelijk verliesgevende
  : activiteiten ondernemen omdat ze nu eenmaal geld overhebben wegens
  : woekerwinsten op succesvoller projecten. Uitgeverijen zijn normale
  : commerciele bedrijven met de verplichting aan hun aandeelhouders om hun
  : winst te maximaliseren.

Ik maak me geen enkele illussie over de insteek van uitgeverijen. Maar
wellicht kunnen we daarom bezien of daar geen richtlijnen, controles
of weet ik wat voor te verzinnen zijn. Dat is wat anders dan de boel
maar de boel laten en de markt het aanbod te laten saneren danwel
de minder verkopende titels aan prijsopdrijfing ten prooi te laten vallen
(zie Zweden).

Groetjes,
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |
| v_/_                                      Waarom D66 stemmen?        |
+------------ http://www.d66.nl/visie/maakhetverschil.html ------------+