Thomas de Graaf exit (2)

Mark Koek mark at KOEK.NET
Tue May 14 18:54:03 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen schreef:

 > Dittrich zou mijn steun hebben mede vanwege zijn inspanningen om
 > afschaffing vaste boekenprijs te voorkomen daar het alternatief
 > slechts de gezel van de markt predikte zonder een nieuwe manier om
 > diversiteit te waarborgen.

Het zou toch een unicum zijn als radicaal overheidsingrijpen (zoals
prijsfixatie) tot een diverser aanbod leidde. Dat is nog nooit vertoond.
Met andere woorden, waar haal je het vandaan dat deregulering tot minder
diversiteit zou leiden?

En kom nou niet aan met die rare redenering als zouden uitgeverijen een
soort nonprofit-instellingen zijn die opzettelijk verliesgevende
activiteiten ondernemen omdat ze nu eenmaal geld overhebben wegens
woekerwinsten op succesvoller projecten. Uitgeverijen zijn normale
commerciele bedrijven met de verplichting aan hun aandeelhouders om hun
winst te maximaliseren.

 > Echter, mijn voorkeurstem gaat naar Boris van der Ham omdat ik het
 > jammer zou vinden wanneer deze nieuwkomer net buiten de boot zou
 > vallen.

Dat zou inderdaad jammer zijn, maar ik ben optimistischer. Minstens acht
zetels, daar geloof ik wel in.

We zullen het zien.

Mark