Politiek vernieuwing (Was: D66 STEM HET NU !!)

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Tue May 14 11:52:40 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Marc,

Jammer alleen is dat het er niet naar uitziet dat er een enkelvoudige
meerderheid voor die voorstellen tot grondwetswijziging in de Tweede
Kamer zal zijn, noch in de Eerste Kamer, in eerste lezing. Om nog maar
te zwijgen over de vereiste tweederde meerderheid bij tweede lezing na
verplichte Tweede Kamer verkiezingen.

En dat ondanks de 'elf wenken aan de kiezer' van de Volkskrant op 1 mei.
Maar ja, misschien als alle Volkskrantlezers nu eens die elf wenken echt
volgen - dat is D66 stemmen - dan zou D66 er zo'n acht aan tien zetels
bij winnen, en als dan ook alle NRC lezers het zelfde doen, NRC is er
stiekem ook voor, de hoofdredacteur twijfelt tussen D66, D66 en de VVD,
dan komen er nog eens 8 à 10 zetels bij en dan nog is er na 15 mei geen
enkelvoudige meerderheid voor een gekozen minister-president. Dan zullen
we toch echt met de redactie van de Telegraaf moeten gaan slijmen, kom
op jongens, jullie waren toch niet tegen LPF omdat jullie tegen een
gekozen minister-president zijn?

Tja, het gedachtegoed van de overleden voormalige professor leeft echt.
Hij schreef een jaar of tien terug: Het Zakenkabinet Fortuyn. Wel een
zakenkabinet dat hoogstwaarschijnlijk het parlement naar huis zou hebben
gestuurd. Maar over de doden niets dan goeds.

Als je nou echt de partijendemocratie wilt afbreken, dan is het zeker
gewenst dat er een competente ploeg wordt geformeerd, los van de
partijen, gewoon deskundige, capabele, integere en ervaren bestuurders,
misschien wel los van de partijen. En het debat in de Kamer houden -
waar het thuis hoort - over welke kant het opmoet met Nederland. De
Kamer is de hoogste macht, niet het kabinet. Zijn we weer terug bij af,
dat is Thorbecke 1848, die man moest niets hebben van fractievorming,
lijstengedoe, etc. Overigens, het waren de anti-revolutionairen die er
mee begonnen om dat te doorbreken.

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33