Thomas de Graaf exit

Ad Huikeshoven adhuikeshoven at WANADOO.NL
Mon May 13 18:37:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Over de doden niets dan goeds ...

Met vriendelijke groeten,

Ad Huikeshoven
Vondelstraat 33
2513 EN  's-Gravenhage
telefoon/fax +31(070)3608510

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Discussielijst over D66 [mailto:D66 at NIC.SURFNET.NL] Namens Henk
Vreekamp
Verzonden: Monday, May 13, 2002 6:30 PM
Aan: D66 at NIC.SURFNET.NL
Onderwerp: Thomas de Graaf exit

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Ik had een nare vakantie, hoewel een trektocht langs vrienden in den
vreemde
op zich een heel prettige bezigheid is. Eerst hoorde ik dat een
ex-student,
later beroepssoldaat in Joegoslavie, de pijp aan Maarten had gegeven.
Zoiets
relativeert je oordeelsvermogen. Toen kwam ik bij een vriend die net aan
de
telefoon hing nadat zijn innemende vliegtuiginstructeur tegen een Duitse
berg was gevlogen (las net in een oude Telegraaf nog eens de technische
details). Weer later verzocht een familie-mobieltje me een Nederlandse
zender te zoeken omdat Fortuyn was vermoord. En bij thuiskomst hoor ik
De
Graaf babbelen dat Paars toch een aardig GSM-beleid voerde, waarmee hij
net
deed of er geen kritisch rapport bestaat. Bij de post zat een groenig
partijpapier met schreefloze letters: de leiding van D66 is 'diep
geschokt'.

Kijk, dat is nou net iets te veel. Anders dan Terlouw en Van Mierlo
wilde De
Graaf wel degelijk een cordon sanitaire rond professor Pim - door
samenwerking uit te sluiten, met een formele motivatie dat Anne Frank
was
vermoord vanuit eenzelfde motivatie (applaus hele congres!). Waarom is
Tommetje nu 'woedend, geschokt, verbijsterd'? Omdat zijn praatjes in het
luchtledige verdwijnen, hij zich niet meer kan profileren? Een
verantwoord
(notabene jurrridisch geschoold) politicus gaat niet leuteren over
fascisme
en racisme als de tegenstander slechts (rechts) populist is. Of is in de
elitistische conceptie van De Graaf een populist erger dan een fascist?
Ik
denk dat iemand in ieder geval niet een democratisch leider kan blijven
zodra hij toont dat hij niet het fundamentele verschil kent tussen
racisme
en/of fascisme enerzijds, en populisme.

De gevolgtrekking lijkt mij duidelijk: na 15 mei dient Tommetje direct
het
zweepje aan iemand anders over te dragen. Hij kan dan de darkroom der
vergetelheid betreden. Iemand die kritiek verzwijgt, tegenstanders
demoniseert, absurde vergelijkingen trekt en niet op inhoud strijdt
(zoals
SP-leider Marijnissen wel deed) is geen oprecht conservatief, laat staan
een
sociaal of links-liberaal.

Henk Vreekamp, Utrecht.

(D66 at nic.surfnet.nl).