Protest: Schending privacy en recht van verdachte

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu May 9 02:57:55 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart schreef de navolgende diepzinnige overpeinzingen:

> Een klein beetje off-topic: Ik denk ook dat we naar andere, meer
> generiek toepasbare regels toe moeten.
>
> Zoals bijvoorbeeld de regel dat eenieder gehouden is om belangen van
> anderen in redelijkheid te respecteren. Begrijpelijk voor iedereen.
> Geschikt om uitwassen als vandalisme, oplichting, geweld en wat al niet
> meer aan te pakken, hoewel het natuurlijk wel heel erg algemeen
> geformuleerd is. Maar goed, dat is het voordeel van dat je geen rechten
> gestudeerd hebt ;-)

Bart, ik heb rechten gestudeerd, en mag me zelfs mr noemen, zoals ook een
docent, maar dat ben ik ook. Ik weet dus, dat hoe ruimer je de bevoegdheden
maakt in je regels, hoe meer beleidsvrijheid een bestuur krijgt, en dat er
dus weer regels nodig zijn, in ons land, om die bestuursvrijheid aan regels
te binden.

Uiteindelijk gaat het toch weer om: in hoeverre durf ik vertrouwen te geven
aan degeen die mij bestuurt. Uit een aantal reacties op deze lijst alleen al
blijkt, dat dat vertrouwen  er niet is.

Groet,

Tjerk