Is dit demonisering of fair debat, was Re: Daderprofiel

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu May 9 01:25:28 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk van Lingen wrote:

> [...]
>
> "Deze dagen symboliseren de heroprichting van het vrije Nederland, waar je mag
> zeggen wat je wilt, geloven wat je wilt, ongeacht huidskleur, ras of
> nationaliteit. Het is de trots van Nederland dat we hier juist niet de ene
> cultuur beter vinden dan de andere. Dat we hier mensen gelijk behandelen in een
> open samenleving. Dat we ons hier de xenofoben en racisten van het lijf wensen
> te houden. Het is een grote schande dat we zestig jaar na dato een politicus in
> ons midden daaraan moeten herinneren. "
>
> Is dit demonisering of fair debat? Ik neig naar het eerste.

Je hebt het keuze lijstje ook zelf zo beperkt gehouden en de keuze
geplaatst tegen over een politiek correcte houding.

Probleem is een beetje dat Fortuyn zich niet zo wenste te houden aan die
politiek correcte houding en een debat trachtte te initieren op een
andere grondslag en met andere middelen.

>Waar heeft
> Fortuyn blijk gegeven te willen morrelen aan zeggen wat je wilt,
> ongeacht huidskleur, ras of nationaliteit?

De vraag zou moeten zijn wat levert het debat op en zijn verkiezingen de
aangewezen aanleiding?

> Waarom zou je niet mogen
> zeggen dat de ene cultuur beter of verder is dan de andere in bepaalde
> opzichten?

Waarom zou je dat moeten doen met tevens het doel een bevolkingsgroep te
willen kwetsen?
Of waarom zou je voer geven aan xenofoben en racisten dat het als je
minder dan een varken genoemd wordt te reageren met een andere cultuur
achterlijk te noemen.

En wat dient het tijdens de verkiezingen? Is dat het debat?

> Waar heeft hij aangegeven mensen hier niet gelijk te willen
> behandelen? Waarom zou hij een xenofoob of racist zijn?

Ga eens de straat op en ga eens een gesprekje aan over de
denkbeelden/gedachtengoed van Fortuyn.

> Een bedenkelijk hoofdartikel, als je het mij vraagt.

Heb het nog niet gelezen, maar waarom zou ik ook.
Deze verkiezingen waren/zijn bedenkelijk en hebben zich op bedenkelijk
niveau afgespeeld.

Heeft wat mij betreft ook niets met democratie te maken, wel alles met
de politieke partijen/lijsten cultuur.

Henk Elegeert