Protest: Schending privacy en recht van verdachte

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Wed May 8 14:53:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Hein van Meeteren wrote:
>
>  > Dit is het klimaat waarin onze democratie en onze rechtsstaat met
> gemak terzijde worden geschoven. Dus even in alle redelijkheid: een
> verdachte is een verdachte, en een veroordeelde is een veroordeelde. Een
> media-gericht is eigenrichting. De man heeft ook rechten, ook al walgen
> we van zijn vermoedelijke daad.
>
> Sorry, maar er zijn grenzen aan de mate waarin het belang van de
> verdachte voorop gesteld mag worden. Er zijn meer belangen.

Dat (er zijn meer belangen) simpel feit is geen rechtvaardiging.

> Ik heb persoonlijk de indruk dat meer gewicht gegeven moet worden aan
> het belang van de samenleving dan aan het belang van de misdadiger.

Het is nu juist in het belang van de samenleving dat de rechten van de
verdachte worden gerespecteerd.

Dus dienen zijn rechten te worden erkent en dient daarnaar te worden
gehandeld.

Je persoonlijke indruk, meer gewicht, het veronderstelde andere belang
van de samenleving, te vaag allemaal.

Henk Elegeert