Protest: Schending privacy en recht van verdachte

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed May 8 13:13:47 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> [...]

moord zijn achter de dader aangehold tot die in de kraag werd gegrepen.
Lijkt me meer dan ernstige aanwijzingen, nietwaar?

 > In alle redelijkheid: JUIST NU moeten we op onze rechtsstaat passen.
De sfeer is die van lynchmob. De kranten en televisie hebben uiterst
loef bericht over de "stille mars" van gisteravond. een vriendin van me
liep mee en is huilend weggelopen. Er werden beledigende en gewelddadige
leuzen geroepen. De politiek in Den Haag werd op één hoop gegooid.

 > Dit is het klimaat waarin onze democratie en onze rechtsstaat met
gemak terzijde worden geschoven. Dus even in alle redelijkheid: een
verdachte is een verdachte, en een veroordeelde is een veroordeelde. Een
media-gericht is eigenrichting. De man heeft ook rechten, ook al walgen
we van zijn vermoedelijke daad.

Sorry, maar er zijn grenzen aan de mate waarin het belang van de
verdachte voorop gesteld mag worden. Er zijn meer belangen.

Zeker nu sprake is van een op heterdaad betrapte dader.

En ook al zou de schuld niet geheel zeker zijn geweest, dan nog is
schade door ongunstige publiciteit voor een groot deel weer ongedaan te
maken.

Uiteraard, hoe minder zekerheid bestaat over schuld, hoe voorzichtiger
we moeten zijn, met duidelijke sancties, te beoordelen door de rechter.

Een ander aspect is het belang dat een misdadiger heeft bij anonimiteit.
Dit geldt bijvoorbeeld ook sterk bij zedendelicten.

Ik heb persoonlijk de indruk dat meer gewicht gegeven moet worden aan
het belang van de samenleving dan aan het belang van de misdadiger.

Over het gewelds-monopolie van de staat moet ook zichtbaar
verantwoording afgelegd worden, anders komt inderdaad eigenrichting om
de hoek kijken.

Bart Meerdink