BEZINNEN!

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Wed May 8 12:32:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> [...]

eigen straatje schoon te vegen?

 >Naar jezelf kijken, inzien waar het fout ging, evenwicht handhaven, je
niet laten meeslepen. Wat hebben die dingen met eigen straatje
schoonvegen te maken?

Een woordenspel. Mijn term 'evenwicht' sloeg bijvoorbeeld op het "Ieder
dient de hand eerst maar eens in éigen boezem te steken.". Je ontwijkt
de echte discussie.

heeft afgespeeld.

 >Dat betoog ik ja. Kijken naar het escalatie-proces. Als mediator heb
ik toevaliig enige kennis van escaleren, als proces. Zodra de
redelijkheid verlaten wordt, zodra op gevoel gespeeld gaat worden,
ontstaat het gevaar van escalatie. dat betekent niet dat je in een
campagne niet met gevoelens mag werken, want dan zou een campagne
kurkdroog en saai zijn. Maar je moet je wel heel goed bewust zijn van de
escalatie-mechanismen. Daarin moeten we als D66 inderdaad ook de hand in
eigen boezem steken.

Jawel Hein, waar jij introduceert het element schuld, om je er met
kracht tegen af te zetten. De bekende stro-pop.

 >Toch blijft de vraag: hoe moet je omgaan in een campagne met een
opkomende volksbeweging die roept dat Nederland vol is, dat de grenzen
dicht moeten, dat de Islam achterlijk is?

Simpel, begin met een poging om het als een legitiem standpunt te zien.
Ga er dan inhoudelijk op in. Sta open voor nieuwe gezichtspunten. Wees
overtuigend.

mening.

 >In een discussie mag best met geladen taal worden gewerkt. Je moet
alleen goed oppassen hoe ver je gaat.

Geladen taal in in mijn optiek altijd een destructief element in een
dialoog. Het is een van de minder acceptabele discussietechnieken.

levensgroot gevaar dat mensen op dat gezag afgaan.

 >Vraag ik me af. Juist die gevestigde orde is het doelwit van de
volksbeweging. Dus met dat gezag valt het wel mee.

Wat 'waar' is en wat we met een korreltje zout nemen hangt af van het
gezag van de spreker. De leden van het establishment genieten allen
groot gezag. Pas na de dood van Fortuyn is er echt iets te merken van de
afbladdering van het gezag van dat establishment.

 >Het probleem is dat het gezag stelselmatig werd uitgehold. Werd
getart. Dat mag best, maar dan is de (over)reactie van het gezag wel te
begrijpen (niet te rechtvaardigen).

Dit is niet to the point.

Een citaat van Wim Kok: 'De kernvraag is of we ons laten leiden door
angst, onverdraagzaamheid of door een gevoel er samen voor te staan. De
vraag is of men uitsluitend blijft steken in het zaaien van haat. Dan is
het met de ruggen naar elkaar toe en gebalde vuisten omhoog. Ik heb van
de heer Fortuyn nog geen enkele oplossing gehoord.'

Dit zet Fortuyn neer als een gevaar voor de samenleving. Het wordt
geaccepteerd gedrag om hem met unfaire middelen aan te pakken. Er is
verschil tussen het met vieze troep belagen van Fortuyn en datzelfde
doen bij Wim Kok.

zolang hij de norm niet uitmaakt.

 >Nu breng je de norm in.  Henk Westbroek heeft naar mijn stellige
overtuiging wèl de norm verschoven. Hij was de eerste die hard op de man
speelde, in volkse, harde taal. Dat was misschien wel lekker, in de ogen
van velen, en het maakte hem heel populair, maar hij heeft wel een toon
gezet. Het zetten van een toon is in mijn ogen het verschuiven van een norm.

Weer een spel met woorden. Ik heb het over hoe serieus je moet nemen WAT
Westbroek zegt. Jij hebt het over HOE hij het zegt.

Bart Meerdink