BEZINNEN!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed May 8 11:21:36 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 11:02 08-05-2002 +0200, Bart Meerdink wrote:

>Evenwicht in de beoordeling, welk ander doel dient dat hier dan je eigen
>straatje schoon te vegen?

Naar jezelf kijken, inzien waar het fout ging, evenwicht handhaven, je niet laten meeslepen. Wat hebben die dingen met eigen straatje schoonvegen te maken?

>Het gaat niet om schuld, het gaat om inzicht
>in het proces dat zich heeft afgespeeld.

Dat betoog ik ja. Kijken naar het escalatie-proces. Als mediator heb ik toevaliig enige kennis van escaleren, als proces. Zodra de redelijkheid verlaten wordt, zodra op gevoel gespeeld gaat worden, ontstaat het gevaar van escalatie. dat betekent niet dat je in een campagne niet met gevoelens mag werken, want dan zou een campagne kurkdroog en saai zijn. Maar je moet je wel heel goed bewust zijn van de escalatie-mechanismen. Daarin moeten we als D66 inderdaad ook de hand in eigen boezem steken. Toch blijft de vraag: hoe moet je omgaan in een campagne met een opkomende volksbeweging die roept dat Nederland vol is, dat de grenzen dicht moeten, dat de Islam achterlijk is?

> Geladen taalgebruik is in een dicussie niet op zijn plaats, naar mijn mening.

In een discussie mag best met geladen taal worden gewerkt. Je moet alleen goed oppassen hoe ver je gaat.

>Als de gevestigde orde iemand of een groep verkettert is er een
>levensgroot gevaar dat mensen op dat gezag afgaan.

Vraag ik me af. Juist die gevestigde orde is het doelwit van de volksbeweging. Dus met dat gezag valt het wel mee.

>Hoe groter het gezag, hoe groter de verantwoordelijkheid.

Het probleem is dat het gezag stelselmatig werd uitgehold. Werd getart. Dat mag best, maar dan is de (over)reactie van het gezag wel te begrijpen (niet te rechtvaardigen).

> Wat Henk Westbroek zegt mag dan
>extreem zijn, maar het is onschuldig zolang hij de norm niet uitmaakt.

Nu breng je de norm in.  Henk Westbroek heeft naar mijn stellige overtuiging wèl de norm verschoven. Hij was de eerste die hard op de man speelde, in volkse, harde taal. Dat was misschien wel lekker, in de ogen van velen, en het maakte hem heel populair, maar hij heeft wel een toon gezet. Het zetten van een toon is in mijn ogen het verschuiven van een norm.