PvdA misbruikt succes Le Pen.

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Wed May 8 10:57:26 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zondagavond stuurde ik onderstaand stukje naar de Volkskrant. Door
de moord op Fortuyn is plaatsing waar dan ook van de baan neem ik
aan. Just for the record (archief) post ik het hier nog maar. Spijtig dat
Benschops oproep aan linkse kiezers onweersproken bleef.

PvdA misbruikt succes Le Pen.
-----------------------------

PvdA-campagneleider Dick Benschop meende zondag in het TV-programma
Buitenhof de kiezer te moeten waarschuwen voor dom stemgedrag op 15 mei.
"Pas op dat u geen spijt heeft op 16 mei" riep hij, en betoogde dat linkse
kiezers vooral PvdA moesten stemmen om een fiasco zoals bij de Franse
presidentsverkiezingen te voorkomen. De elitist Benschop weet kennelijk wat
goed voor ons is, en vraagt ons beter na te denken. Hij misbruikt het Franse
voorbeeld echter, de vergelijking gaat mank en bovendien moet men voor links
beleid niet bij de PvdA zijn.

In Frankrijk heeft men de rekening gepresenteerd gekregen voor een dom
kiessysteem. Mede door toedoen van de trotskist Aguiller bleef er na
de eerste verkiezingsronde slechts de keuze over tussen corrupt rechts
en extreem rechts. Verbijstering alom, maar er was weinig verrassends
aan de uitslag. Le Pen had in eerdere verkiezingen in Frankrijk al
vergelijkbare percentages gescoord. Dat links nu het nakijken heeft
is tragisch daar Jospin voor de meeste kiezers de tweede keus was.
Had men in Frankrijk in plaats van het domme twee-ronden systeem een systeem
met zogenaamde Enkelvoudig Overdraagbare Stemmen (EOS) gehanteerd, dan zou
Jospin waarschijnlijk met vlag en wimpel hebben gewonnen. In zo'n EOS-systeem
nummeren de kiezers de kandidaten naar volgorde van hun voorkeur. Is er niet
direct een kandidaat met een meerderheid dan valt de kandidaat met de minste
eerste plaatsen af en komt op die stembiljetten de nummer twee op nummer een.
Wanneer dit proces van stemmen tellen wordt voortgezet tot er een kandidaat is
met een meerderheid zal dit altijd de kandidaat zijn met het meeste draagvlak
onder de gezamelijke kiezers.

Dan de heer Benschop, zijn vergelijking raakt kant noch wal. Op 15 mei
hanteren wij niet het Franse systeem en bovenal gaat het dan niet om het
kiezen van één persoon maar om een parlement. Aan deze verkiezingen
doet een heel scala aan partijen mee in een stelsel van evenredige
vertegenwoordiging. Dat betekent dat wanneer er een linkse meerderheid
in de kamer ontstaat er geen centrum-rechts kabinet komt. Of de kiezer
daarvoor op de PvdA, GroenLinks, de SP of op D66 heeft gestemd
verandert niets aan die linkse meerderheid. De kiezer kan dus prima
zelf gaan nadenken over de vraag welke partij te stemmen. Benschop is
natuurlijk vooral bang de premier niet te mogen gaan leveren maar daar
gaan deze verkiezingen niet over.

Maar het gaat nog verder. Wanneer Benschop wenst dat de stemmen van
linkse kiezers op de juiste plek terecht komen, zal hij ze moeten
vertellen dat ze niet op de PvdA moeten stemmen. Op 27 april publiceerde
de Volkskrant de resultaten van een NIPO analyse over de 'zachte zuilen'
van Nederland. Hierin kwam naar voren dat het PvdA electoraat zich
vooral bevindt onder ambitieuze materialisten, zorgeloze levensgenieters
en gezinsconservatieven. De PvdA vindt haar achterban in dezelfde sectoren
als Pim Fortuyn, werd er zelfs geconcludeerd. Wanneer Benschop de
eventuele verrechtsing van de samenleving wil keren dient hij niet
zijn eigen middenpartij te verkopen maar de progressieve partijen D66, SP
en GroenLinks. Wat mij betreft zou het dan D66 moeten zijn aangezien
daar de sociale en ecologische opvattingen samengaan met ideeen over
democratisering en kiesrecht. En dat kan een aanfluiting als in Frankrijk
helpen voorkomen.

--
|  (o-  Henk van Lingen                     http://henk.vanlingen.net/ |
|  /\                                       Utrecht, The Netherlands   |