Protest: Schending privacy en recht van verdachte

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed May 8 10:30:10 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Ik teken protest aan tegen het plaatsen van een foto op internet van de Fortuynmoord-verdachte Volkert van der Graaf. Er zijn ernstige aanwijzingen dat de man de dader is, maar hij is en blijft verdachte. En daarmee onschuldig. Het plaatsen van de foto van Volkert ( http://krant.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.venster.volkert.html ) schendt het recht van een verdachte op bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Ook het Algemeen Dagblad schendt de privacy. In de documenten afgelopen zaterdag op internet getoond, in het geval van de Jorritsma rel (bouwsubdidies) zijn de namen, adressen, geboortedata en andere persoonlijke gegevens openlijk weergegeven. Goed gebruik is ze bij openbare internet-publicatie met zwart door te halen.

Ik laat op deze plaats (ik heb wegens het stopzetten van de campagne geen ander forum meer) ernstige bezwaren horen tegen deze schendingen van de principes van de rechtsstaat.