Moord op Pim Fortuyn zwarte dag voor Nederland

Tue May 7 07:32:49 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark,

Ik ken Pim al lang van zijn leerzame boeken en sinds 1993 ook persoonlijk.
Hij heeft mij o.a. geholpen met zijn adviezen om wat ik toen wilde het
partnerpensioen in 1994 via de Tweede Kamer het Abp in te drukken, tegen het
Kafkaiaans functionerende monsterverbond van toenmalig minister dales en
AbvaKabo in. Daarnaast heeft hij mij geleerd rechtop te blijven staan, ook
onder de zwaarste druk zoals na een beroving en onder dreigementen mede
jegens mijn publieke positie als D66-wethouder in 1996. Ik ken hem dus als
een oprecht en goed mens.

Maar los daarvan heb ik me gewoon steeds zelf geinformeerd over zijn ideeen
en programma. Ik wist dus reeds maanden hoe zijn concrete voorstellen
grotendeels overeenkomen met ons eigen oorspronkelijke gedachtengoed (hoe
onze Van Boxtel zich uitliet over het gesegregeerde onderwijs leek
bijvoorbeeld sprekend op Pims uitlatingen over het verschuilen van
godsdienstigen achter hun vrijheid waardoor ze juridisch niet aangepakt
kunnen worden door anti-discriminatieartikelen, terwijl hun tegenstanders
daar wel monddood door worden gemaakt). Zoals ik schreef wist ik het nu
zeker op zijn lijst te zullen stemmen, ook na wat spelen met mijn moeder met
de stemwijzers, waar bij mij ook mijn voorkeuren voor D66- en
LPF-voorstellen werd bevestigd.

Het spijt me, maar alle persoonlijke aanvallen vanuit partijen, regering
inclusief onze premier (zelfs die altijd lachende minister van financiën in
Nova: "een gevaarlijke man"), onze voor zijn verantwoordelijkheden van zijn
lijstrekkersschap gevluchte  Euro-commissaris, enzovoort, hebben me steeds
zeer tegengestaan en Pim heeft terecht na de eerste fysieke aanvallen
openlijk onze premier en anderen gewezen op hun verantwoordelijkheden voor
het klimaat dat ze willens en wetens creeerden door zijn woorden te
verdraaien en erger. Hij legde terecht het verband met de mogelijke verdere
fysieke aanvallen, ook al weten we nu nog niet wie een wat de moordenaar
precies bewogen heeft.

Tenslotte, wat de LPF in overleg met het kabinet vandaag besluit over
doorgaan of opgeven zal ik respecteren. Niet Harry Mens maar Pims
medekandidaten, ook al zat daar volgens Pim geen directe opvolger bij,
besluiten dat zelf in onze democratie.

Met alle respect,

Fritz van Rikxoort