Jenin verwoest?

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon May 6 16:59:41 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Betoog ik ook niet.

Dat is waar, sorry liet me meeslepen.

Echter de allereerste vraag is of Israel daar had mogen ingrijpen op de
wijze zoals zij heeft gedaan. Ik heb ook opzettelijk het leger genoemd
die de Amsterdamse wijk ging bestormen. Niet de politie of de ME.

> Ik ga daar niet mee accoord.

Daar ging ik ook van uit, echter waarom zouden we dat in Israel een
dergelijke gruwelijke ingreep wel accepteren en hier niet. Wat is er zo
wezenlijk verschillend tussen beide?

> Ik heb het echter over de vraag of het waar is dat er een massamoord is gepleegd.

Een onderzoek door de VN zou licht op de zaak kunnen werpen.

> En of de héle stad in puin ligt (dat leek op de krantenfoto's zo).

Een onderzoek door de VN zou licht op de zaak kunnen werpen.
Ook journalisten zijn of werden niet toegelaten. Israel heeft kennelijk
eenzijdig de oorlog uitgeroepen.

> Mijn oordeel vestig ik namelijk graag op feiten, en niet op gemanipuleerde beelden (geldt twee richtingen uit).

Wat mij nu juist verbaast is de vanzelfsprekendheid waarmee je aan lijkt
te nemen dat een dergelijke ingreep zou mogen plaatsvinden.
Op grond van je eerdere discussies had ik een kritische houding zeker
(ook) van jouw verwacht.
Echter, je brengt een standpunt van vrienden van jouw naar voren zonder
dat je zelf ogenschijnlijk nog kritisch wenst te kijken naar de
aanleiding en je bewust of onbewust al wordt meegenomen in hun
(mogelijke ook vertroebelde) visie.

Dus de eerste vragen zijn;
- had Israel militair mogen optreden in een gebied dat ze eigenlijk al
bezet houdt?
- wat was/is de aanleiding geweest tot het optreden en waren er ook nog
andere mogelijkheden?
- waarom zijn er zoveel slachtoffers gevallen en waarom zijn die niet
gewoon gearresteerd en berecht?
- hoe lang kan/mag een land(leger) een ander land bezet houden?
- welke menselijke/maatschappelijk/economische maatstaven worden daarbij
gehanteerd?
- welke rol had/heeft de VN in een dergelijk conflict - zeker ook gezien
de uitzonderlijke situatie - ?

mogelijk moeten ook nog andere vragen worden gesteld.

Henk Elegeert