De onmacht van de burger: meer sleutels

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri May 3 23:28:39 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

Wel een aardig stukje, dat interview met Fieroes Zeroual
(http://www.volkskrant.nl/nieuws/nederland/1020343779038.html).

Je kunt inderdaad de huidige politieke turbulentie als een positief
effect van groeiende welvaart en zelfbewustzijn en maatschappelijke
groei zien.

Ik speel al een tijdje met de gedachte dat we hier in Nederland als
eerste de groeistuipen hebben van een nieuwe vitalere westerse
samenleving. Een beetje megalomaan misschien :-)

Maar ik zie de toegenomen politieke belangstelling als een kans om flink
vooruit te komen, eerder dan als een bedreiging.

Voor de politieke top van D66 is het natuurlijk erg moeilijk om er op
die manier tegenaan te kijken. Zij zijn gefixeerd op verkiezings-succes.

Henk, ik heb overigens wel wat moeite met je soms bijtende stijl als je
het over anderen hebt. Oordelen is de afsluiting van het denken, in
meerdere opzichten.

Bart Meerdink

----------------------
Henk Vreekamp wrote:

Hallo Bart,

Gelukkig nog iemand die het in essentie met me eens is. Ik wil je
argumentatie nog wat uitspinnen: juist omdat de meesten er qua inkomen
en opleiding iets op vooruit zijn gegaan, is men kritischer op wat fout
gaat of is. De politieke elite gaat nog steeds van de gedachte uit dat
een tevreden burger wel z'n snater houdt of snurkt en dat alleen
ontevreden en arme burgers kraaien. Men vergeet dat tevredenheid vele
facetten kent: ook die van meer bewustzijn van wat er verder nog fout
is, men heeft meer intellectuele aandacht voor de rest van de
samenleving en de politiek.

Maar nee hoor, dat is natuurlijk bedreigend voor de macht en dus kwaken
ze wat tegen de geniale populist Fortuyn, die toch eigenlijk slechts
verwoorder is van dit ongenoegen uit tevredenheid, hogere welvaart.

En verder is er nog het facet van de middengroepen die zijn gedupeerd
door meer marktwerking (minder inkomen, meer faillissementen, minder
vaste banen) en het mensonterende multiculturalisme (victimisatie
migranten, cultureel essentialisme). Kortom, ook welvarender mensen
kunnen kritischer worden.

Twee hoofdbewegingen dus: puinhoop ondanks welvaart, en puinhoop door
meer marktwerking. Daar zou D66 eens een antwoord op moeten formuleren.
Dan pas neem je de helmstok over van Fortuyn. Durven kandidaten dat, het
verloochenen van eigen stereotypen?

Henk Vreekamp, Utrecht.

P.S. Met instemming las ik vandaag op pag. 2 van de Volkskrant een
interview met een 29-jarige 'allochtone' onderneemster die nr. 11 op de
lijst Fortuyn staat. Haar motivatie past glashelder in mijn
victimisatie-concept; zij walgde van de betutteling door de overheid en
het daarop ge-ente zelfbeeld (gekoesterde domheid) onder migranten.
Kijk, zulke vechtmeiden moet je hebben!