Uses-Gratification

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu May 2 17:53:24 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark,

Wat betreft de belastingen zou je kunnen denken aan op-en-neer gaande
tarieven, maak het specifieke generiek, als het ware. Het specifieke betreft
de beperkte geografie. Voor de aanslagen kun je de reeds bestaande
wijk/buurtindeling gebruiken. Een complicatie vormt de keuze tussen
nationale of lokale belastingen. Lokaal zou er besloten kunnen worden tussen
verlaging/verhoging (tot normaal niveau) van nationale directe belastingen
en/of gemeentelijke. Door overheveling de laatste jaren naar de gemeenten
komen die ook nadrukkelijk in de picture.

Wanneer een wijk zichzelf niet kan revitaliseren (om demografische of
economische redenen), verkrot ze en kan ze zo snel mogelijk worden
afgebroken. Het getto-proces is aldus versneld in plaats vertraagd door
elitaire liefdadigheid. Voorbeelden dat een wijk zichzelf weer kan optillen
(totnutoe slechts met hooguit een opbouwwerker of een meer idealistische
projectontwikkelaar) zijn er trouwens ook. Mijn eigen wijk is er zo een,
volgens de stadsmonitor gunstig qua ontwikkeling en gemiddeld qua
samenstelling. In een andere, landelijke bekende Utrechtse wijk, proberen ze
nu hetzelfde.

Ik kan je uit ervaring ook wel de tegenstanders noemen: fanate GL-activisten
(vulgair marxist of antroposoof), conservatieve D66-jurrristen, ouderwetse
PvdA-ers en hun neoliberale nazaten. Je herkent ze vaak aan hun
argumentatie: 'de mensen' willen (niet) dit of dat... om vervolgens te
stellen dat ze het zelf beter weten. Belastingfluctuatie lijkt me een aardig
middel om manipulatie van bovenaf te ontkrachten.

Voor het goede begrip: jij hebt het vooral over de wijze van toewijzing van
persoonlijke voorzieningen, ik over meer collectief-topografische. Overigens
hoeven die mekaar niet te bijten, liggen ze misschien zelfs wel in elkaars
verlengde.

My five cents.

Henk Vreekamp, Utrecht.

P.S. Uit de samenvatting begrijp ik dat 14 mei a.s. bij de UvA iemand
promoveert op een vergelijkbaar onderwerp, namelijk stimuleren van
individuele onderwijsparticipatie via belastingbeleid. Lijkt me interessant!
Het leeft dus wel, dit idee van straf-beloon op individueel of collectief
vlak. Laten de links-liberalen het niet beperkt houden tot incentives op
individueel niveau...
B. Jacobs: Public finance and human capital. Prom. Van Ewijk en A.
Bovenberg, 14 mei 10 uur, UvA.