Staken, kan het niet beter?

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Wed May 1 21:38:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl]Namens
Bart Meerdink
Verzonden: woensdag 1 mei 2002 16:21
Aan: Discussielijst over D66
Onderwerp: Re: Staken, kan het niet beter?

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

edebets1 at EURONET.NL wrote:

> Bart,

> Een goed voorbeeld waar acties de werkgever onder druk hebben gezet (en
met succes) is dat van de onlangs gehouden acties van het streekvervoer:
laat mensen gratis met de bus meegaan en bied ze de normale service. Gevolg
is dat je de mensen die in wezen niets met je arbeidsconflict te maken
hebben geen slachtoffer van je actie laat worden.

> Ernst Debets/

Ja, dat vond ik ook in eerste instantie. Maar er lijkt geen sprake te
zijn geweest van loonderving voor de werknemers.

In dat geval hebben de werknemers een middel in handen gekregen dat
eenzijdig alleen de werkgevers treft (het weggeven van het product), en
niet henzelf (en gelukkig ook niet de reiziger). Hiermee zullen zij
betere arbeidvoorwaarden kunnen bereiken, net zolang totdat de wal het
schip keert. Zoiets lijkt ook lange tijd in de luchtvaart gespeeld te
hebben (extreme salarissen piloten, Sabena).

Dat zou geen gezonde situatie zijn volgens mij.

Bart Meerdink

---------------

SABENA vind ik een ongelukkig voorbeeld, daar was veel meer aan de hand.
Naast de Belgische door en door corrupte cultuur werd SABENA door Swissair
uitgezogen en in het faillisement van Swissair meegezogen. En waarom? Alleen
maar omdat de regelneefjes in Brussel besloten hebben dat staatssteun niet
mag en de Belgische regering (en trouwens ook de Nederlandse) veel braver is
dan die van Frankrijk, welke al jaren Air France van staatssteun voorziet
zonder daarvoor door Brussel aangepakt te worden. Vindt je het dan vreemd
dat een bedrijf failliet gaat?

Nee, ik denk dat acties a la streekvervoer toch beter werken dan botweg
staken, de actievoerders krijgen zo het publiek op hun hand. We weten
allemaal wat er geklaagd werd toen de personeelscollectieven met de NS ruzie
hadden en waar dat allemaal toe geleid heeft!

Ernst Debets